استفاده از بریس های ارتودنسی درمانی است که دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها برای درمان مشکلاتی همچون کجی دندان ها پیشنهاد می دهند. اما گاهی اوقات این درمان به نتایج مطلوب خود نخواهد رسید. عوامل بسیاری هستند که تاثیر و کارایی بریس های دندانی در درمان مال اکلوژن را کاهش می دهند؛ کشیدن سیگار و مصرف دخانیات یکی از این عوامل است. در واقع فرد برای ارتقاء و بهبود سلامت دهان و دندان های خود از بریس ها استفاده می کند در حالی که کشیدن سیگار مانع رسیدن به این هدف می شود.

همه ی افراد از تاثیرات مخرب و مضر سیگار و تنباکو روی بدن آگاه هستند. برای هر فردی، این تاثیرات در اشکال مختلفی خود را نشان می دهند و می توانند روی قسمت های مختلف بدن تاثیر داشته باشند. افراد بسیاری فکر می کنند کشیدن سیگار فقط می تواند مشکلات تنفسی در پی داشته باشد اما دیگر مشکلاتی که برای سلامت فرد بوجود می آیند را مد نظر قرار نمی دهند.

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

استفاده از بریس ها مسئولیتی بزرگ به عهده ی استفاده کننده ی آنها می گذارد، که چیزی بیشتر از مراجعه ی منظم به ارتودنتیست و تمیز نگه داشتن آنها است. کشیدن سیگار حین درمان ارتودنسی نه تنها می تواند موجب تخریب نتایج درمان ارتودنسی شود، بلکه بیشتر از حد معمول به سلامت دهان و دندان آسیب خواهد رساند، از جمله موجب ایجاد لکه های دائمی روی دندان ها می شود که پس از جدا کردن ابزار از دندان ها بیشتر نمایان خواهند شد زیرا رنگ دندان در قسمت جای براکت ها با دیگر قسمت های دندان متفاوت خواهد بود. نتایج یکی از تحقیقاتی که در اروپا روی تاثیر تنباکو بر سلامت دهان و دندان انجام شد حاکی از آن است که تنباکو و به طور کلی دخانیات، می توانند مانع کاشت موفق ایمپلنت های دندانی، مانند جایگزینی یک دندان با یک ایمپلنت یا استفاده از آن برای اهداف دیگر، شوند. احتمال شکست درمان های دندانی در بیماران سیگاری بیشتر است، در حالی که افرادی که اقدام به ترک آن می کنند نتایج بهتری خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نهفته و درمان ارتودنسی

چگونه کشیدن سیگار می تواند روی بریس ها تاثیر گذار باشد؟

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

کشیدن سیگار موجب کاهش توانایی دهان در مبارزه با پوسیدگی دندان ها خواهد شد زیرا حجم بزاقی که دهان تولید می کند را کاهش می دهد. بزاق حاوی مواد مفیدی است که با اسید موجود در دهان مبارزه می کنند، بنابراین موجب کاهش تولید پلاک دندان ناشی از باکتری می شود. دودی که وارد دهان می شود مملو از سمومی است که به پلاک روی دندان ها می چسبند. این مشکل به مرور زمان موجب زرد یا قهوه ای شدن دندان ها می شود. کشیدن سیگار بعلاوه می تواند به لثه ها و استخوان ها آسیب جدی بزند. پلاک روی دندان ها ممکن است تا زیر لثه ها امتداد یابد که باعث می شود لثه از دندان جدا شده و ریشه ی دندان بدون پوشش باقی بماند و نسبت به باکتری، دود و سموم آسیب پذیرتر شود. به همین دلیل است که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری به بیماری پریودنتال مبتلا می شوند. کشیدن سیگار همزمان با استفاده از بریس ها به این نگرانی اضافه می کند.

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

متخصصان سلامت دهان و دندان متوجه شده اند که کشیدن سیگار می تواند تاثیر منفی روی عملکرد درمان های ارتودنسی داشته باشد. نیکوتین موجود در تنباکو می تواند روی بریس ها لکه ایجاد کند مخصوصا در افرادی که از الاینرهای شفاف استفاده می کنند. در موارد شدیدتر، کشیدن سیگار می تواند در توانایی بریس ها در صاف کردن دندان ها اختلال ایجاد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

معمولا درمان هایی که ارتودنتیست ها ارائه می کنند نتایجی قابل انتظار دارند. اما کشیدن سیگار و استفاده ی زیاد از تنباکو می تواند این پیش بینی ها را تغییر دهد، دروه ی درمان را طولانی تر کند و منجر به بالا رفتن هزینه ها و نیز درد و ناراحتی بیمار شود.

نیکوتین می تواند سرعت جابجایی دندان ها در دوران درمان ارتودنسی را افزایش داده در نتیجه موجب افزایش خطر جذب و تحلیل ریشه ی دندان شود. از سوی دیگر این ماده می تواند میزان تحلیل استخوان در نتیجه ی بیماری پریودنتال را افزایش دهد. بافت ها و استخوان های پیرامون بریس ها باید عاری از هر گونه بیماری و مشکلی باشند زیرا ممکن است موجب تولید باکتری و در نتیجه کاهش تاثیر بریس ها شوند. تنباکو خطر گسترش بیماری لثه را افزایش می دهد، شرایطی که منجر به از دست رفتن دندان و استخوانی می شود که دندان را درون خود نگه می دارد و آن را حمایت می کند. تغییر در ساختار دهان می تواند روی عملکرد بریس ها تاثیر گذار باشد و در برخی موارد می تواند آنها را بی اثر کند.

پیشگیری و درمان

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

دندانپزشک ها به شدت به بیماران توصیه می کنند که پیش از آغاز درمان ارتودنسی، کشیدن سیگار را ترک کنند. افراد سیگاری باید فندک، تنباکو و دیگر متعلقات مربوط به دخانیات که مصرف آنها را یادآوری می کنند از دسترس خود دور نگه دارند. باید سعی کنند از دیگر افراد سیگاری دور بمانند تا بواسطه ی معاشرت با آنها مجددا به سمت مصرف دخانیات گرایش پیدا نکنند. مشغول شدن به فعالیت های دیگر نیز می تواند ذهن آنها را از رفتن به سمت مصرف دخانیات منحرف کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندان عقل

همه ی افرادی که از بریس ها استفاده می کنند باید مراقب ابزار خود باشند. کشیدن سیگار می تواند موجب تخریب تلاش های فرد برای بهبود وضعیت دندان ها شود. ترک اینگونه عادات مضر، مراجعه ی منظم به ارتودنتیست و پیگیری درمان می تواند به رسیدن فرد به هدف خود کمک کند.