تغییر شکل دندان ها چه نوع فرایندی است؟

تغییر شکل دندان ها یکی از راحت ترین، و مقرون به صرفه ترین گزینه خا برای اصلاح لب پر شدگی های دندان ها، غیر همسطح بودن آنها، یا همپوشانی و قرار گیری بد آنها، به منظور خلق لبخندی زیبا و جذاب است. دندانپزشک ها اغلب تغییر شکل دندان ها با تراش مینای دندان (یا کانتور دندان ها) را با درمانی به نام باندینگ ترکیب می کنند که عبارت است از اعمال رزین روی دندان به منظور بهبود ظاهر کلی دندان. دندان های جلو بهترین گزینه ها برای تغییر شکل و باندینگ هستند. در این مقاله قصد داریم توضیحات بیشتری راجع به کانتورینگ دندان ها به شما ارائه دهیم.

تغییر شکل دندان ها، که کانتورینگ دندان ها نیز نامیده می شود، یکی از تکنیک های دندانپزشکی زیبایی است که طی آن مقدار اندکی از مینای دندان ها (بیرونی ترین پوشش دندان ها) برداشته می شود تا شکل، ارتفاع، یا سطح یک یا چند دندان تغییر کنند. این فرایند معمولاً برای اصلاح کجی، لب پر شدگی، ترک، یا حتی همپوشانی دندان ها انجام می شود. این فرایند حتی تحت شرایط خاص جایگزینی برای بریس ها است. علاوه بر این، فرایندی برای ایجاد تغییرات جزئی است. کاهش چند میلی متری لمینیت همرنگ دندان ها، وقتی توسط یک دندانپزشک زیبایی ماهر انجام شود، بدون آنکه هیچ ناراحتی برای شما خلق کند، می تواند لبخندی زیبا خلق کند.

باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

چه افرادی گزینه مناسبی برای کانتورینگ یا تغییر شکل دندان ها هستند؟

اگر می خواهید دندان های شما عاری از هر گونه لب پر شدگی یا شکستگی باشند، از فشردگی ظاهری آنها کاسته شود، و همپوشانی کمتری روی یکدیگر داشته باشند، و هیچ گونه شیار یا فرو رفتگی روی مینای آنها وجود نداشته باشد، باید راجع به این  فرایند با یک متخصص دندانپزشکی زیبایی صحبت کنید. با مقدار اندکی کانتورینگ دندان ها، می توان تغییرات بزرگی در احساس خود از لبخند ایجاد کرد. کانتورینگ دندان ها توسط دندانپزشک زیبایی نیاز دارد که بیمار دندان های سالم و طبیعی داشته باشد. اگر مقادیر بیشتری از مینای دندان ها برداشته شده باشد، ممکن است دندان ها ضعیف تر شوند، به همین دلیل است که برای لبخندی بهتر، لازم است تغییر شکل دندان ها باید به تغییرات جزئی یا ترکیب آنها با ونیرهای دندانی یا باندینگ محدود شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه در دوران نقاهت جراحی ارتوگناتیک

کانتور دندان ها چگونه انجام می شود؟

برای تغییر شکل یا کانتور دندان ها دندانپزشک به آرامی مقداری از مینای دندان ها را با لیزر یا دریل بر می دارد. قبل از آغاز درمان، دندانپزشک از دندان ها تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد تا اندازه و محل پالپ هر دندان مشخص شود تا اطمینان حاصل شود که استخوان کافی بین دندان ها وجود دارد تا آنها را حمایت کند. سپس قسمت های بد شکل را تراش می دهد، دندان های خیلی بلند را کوتاه تر می کند، یا دندان های بد شکل را تغییر می دهد تا آنها را برای بایت درست و ایستادن صحیح کنار یکدیگر مسطح و یکدست سازد. سپس دندان ها صیقل داده و پولیش می شوند. تغییر شکل دندان ها، بسته به مقدار تغییری که دندان های شما نیاز دارند، ممکن است نیاز به یک جلسه ۳۰ دقیقه ای داشته باشد.

باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

باندینگ دندان ها چیست و چرا با کانتور دندان ها انجام می شود؟

ترکیب باندینگ دندان ها کانتور و تغییر شکل دندان ها می تواند لب پر شدگی ها و فواصل بین دندان ها را پر کند، به شکل آنها بیفزاید و رنگ دندان ها را بهبود ببخشد. باندینگ عبارت است از اعمال رزین خمیر مانندی، که به سطح دندان می چسبد و سفت می شود. رزین رنگی است تا بهترین نتیجه را ارائه دهد، خواه همرنگ دندان ها باشد، یا رنگ آنها را بهبود دهد. قبل از اعمال رزین روی دندان ها، دندانپزشک سطح دندان ها را با ابزار مخصوصی اِچ می کند به گونه ای که رزین رزین بتواند به خوبی بچسبد. این می تواند موجب بوجود آمدن مقداری حساسیت شود، بنابراین ممکن است دندانپزشک دندان هایی که قرار است ترمیم شوند و ناحیه اطراف آنها را بی حس کند. علاوه بر این، ممکن است یک محلول آماده سازی را مانند رنگ روی دندان بزند، که کمک خواهد کرد رزین بهتر به دندان بچسبد. پس از اعمال رزین روی دندان و شکل دهی آن، روی آن نوری تابانده می شود که به خشک شدن آن کمک می کند. انجام فرایند باندینگ حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد و اگر قرار باشد بیش از یک دندان ترمیم شوند، ممکن است بیمار نیاز به چند جلسه مراجعه داشته باشد.

باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

پس از کانتور یا باندینگ چگونه باید از دندان مراقبت کرد؟

دندان هایی که کانتور شده اند یا روی آنها فرایند باندینگ انجام شده است، نیاز به مراقبت دارند تا جذابیت ظاهری خود را حفظ کنند. از بین همه ترمیم های دندانی، دندان هایی که باندینگ شده اند، بیشتر در معرض خطر لب پر شدگی و ایجاد لکه هستند. بیماران باید از جویدن ناخن، مداد، یا خوردن غذاهای سفت و باز کردن بسته ها یا درب بطری ها و قوطی ها با دندان خودداری نمایند تا خطر لب پر شدن دندان ها را کاهش دهند. حتماً دو مرتبه در طول روز با خمیر دندان مسواک بزنید تا به سفید و بدون لکه نگه داشتن دندان ها بعد از فرایندهای ترمیم کمک کنید. سیگار، قهوه، چای، و شراب قرمز برخی موادی هستند که موجب ایجاد لکه روی رزین می شوند، بنابراین باید از مصرف آنها نیز خودداری نمایید. تغییر شکل و کانتور دندان ها می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس شود. در مقایسه با بریس ها و دیگر درمان های ارتودنسی، کانتورینگ و باندینگ دندان ها کمتر از همه زمان می برد و ارزان ترین گزینه دندانپزشکی زیبایی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال ارتودنسی – بخش دوم