هنگامی که قصد انجام درمان ارتودنسی دارید، یکی از اولین سوالاتی که به ذهنتان می‌رسد این است که آیا ارتودنسی و به خصوص براکت درد دارد؟ بسیاری افراد به علت نگرانی از درد درمان و تصور اغراق شده از آن، کلاً از درمان ارتودنسی منصرف می‌شوند.

اتصال براکت به دندان‌ها

هنگامی که براکت به دندان‌ها چسبانده می‌شود درد بسیار خفیفی ممکن است احساس کنید. در یکی دو روز اول ممکن است غذا خوردن کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد چون هنوز به آن عادت نکرده‌ اید. بهتر است در ابتدا غذاهای نرم مصرف کنید تا زمانی که به جویدن با براکت عادت کنید.

آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

سه روز اول پس از چسباندن براکت

در واقع خود فرایند چسباندن براکت هیچ دردی ایجاد نمی‌کند بلکه فرآیند حرکت دادن دندان‌ها و نیروی ملایمی که به دندان‌ها اعمال می‌شود، ممکن است اندکی درد یا ناراحتی ایجاد کند. با این حال خیلی زود به فشار حاصل از سیم و لیگاچور ارتودنسی عادت کرده و دیگر آن را احساس نمی‌کنید. برای دو سه روز اول که ممکن است کمی درد داشته باشید، می‌توانید مسکن بدون نسخه برای کنترل درد استفاده کنید. همچنین گاهی اوقات ممکن است بخش‌هایی از سیم یا سایر قطعات براکت به بافت‌های نرم دهان ساییده شده و باعث تحریک لب، گونه یا لثه شود. برای جلوگیری از این ناراحتی می‌توانید کمی موم به این بخشهای سیستم براکت بمالید تا به سطوح دهانتان ساییده نشود. روش استفاده از موم را ارتودنتیست به شما یاد می‌دهد. به طور کلی تخمین ‌زده می‌شود درد و ناراحتی اکثر افراد نهایتاً ظرف پنج روز برطرف شود.

آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

مراجعات بعدی به ارتودنتیست

ممکن است هر بار که برای تنظیم مجدد سیم ارتودنسی به مطب مراجعه می‌کنید، دوباره در ابتدا کمی ناراحتی احساس کنید. چرا که مجدداً کمی طول می‌کشد تا با نیروی جدید سازگاری پیدا کنید. تنظیم براکت در فواصل مشخص، برای پیشرفت روند درمان لازم است. معمولاً در این جلسات لیگاچور پلاستیکی (حلقه کشی کوچکی که دور نگین براکت قرار می‌گیرد تا سیم ارتودنسی را در جای خود نگه دارد ) نیز تعویض می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت های دندانی

توصیه ‌هایی برای کنترل درد و ناراحتی

بیشتر افرادی که براکت استفاده می‌کنند، خیلی زود ناراحتی شان بر طرف شده و مدیریت می‌شود. پیشنهاد می‌شود در روزهای اول مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد دهان و سردرد استفاده کنید. همچنین دهان خود را با محلول آب نمک ولرم شست‌وشو دهید تا ناراحتی و تورم کاهش پیدا کند.

احساس نگرانی و اضطراب در مورد درمان ارتودنسی و بالاخص براکت امری طبیعی است. اما برای دستیابی به لبخندی زیبا و سلامت دهان و دندان باید بر اضطراب خود فائق بیایید. همین که درمان را شروع می‌کنید نگرانی‌های تان برطرف شده و می‌توانید مشکلات خود را مدیریت کنید.