گرچه ممکن است شما نیز معمولاً در مورد مراجعه به دندانپزشک برای بریس ها کمی عصبی شوید، اما برخی از افراد هستند که از اضطراب دندانپزشکی رنج می برند. احساس اضطراب در مورد این ملاقات ها می تواند به این معنا باشد که فرد در نهایت درمانی که انجام آن ضروری است را به تعویق می اندازد. اگر به بریس ها نیاز دارید و اضطراب دندانپزشکی را تجربه می کنید، به خاطر داشته باشید که آرامبخش دندانپزشکی راهی برای کمک به کاهش عصبی بودن در مورد این فرآیند ارائه می دهد.

دلایل استفاده از بریس ها

در وهله اول، چرا ممکن است به بریس ها نیاز داشته باشید؟ به طور کلی، بریس ها برای اصلاح مشکلات مربوط به تراز یا موقعیت دندان ها یا فک ها استفاده می شوند. داشتن مشکلات مربوط به تراز دندان یا فک می تواند منجر به بروز خطر بیشتر پوسیدگی دندان شود، مانند زمانی که دندان ها بیش از حد فشرده هستند، یا مشکل در کارهای روزمره مانند جویدن. همچنین به دلیل مشکلات فک یا هم ترازی دندان ممکن است احساس ناراحتی کنید. بریس ها ممکن است برای هر یک از شرایط زیر توصیه شوند:

  • دندان های کج، در صورتی که روی جویدن یا کارهای دیگر، یا روی زیبایی لبخند شما تأثیر بگذارند.
  • دندان های فشرده، زیرا پاک کردن ذرات غذا از بین آنها سخت تر است.
  • مشکلات فاصله بین دندان ها، مانند فاصله زیاد بین دندان ها.
  • اوربایت، زمانی که دندان های جلوی فک بالای کامل جلوی دندان های جلوی فک پایین قرار گرفته اند.
  • آندربایت، زمانی که دندان های جلوی فک پایین جلوی دندان های جلوی فک بالا قرار گرفته اند.
  • اپن بایت، زمانی که در حین بستن بایت، بین دندان های جلوی فک بالا و پایین فاصله وجود دارد.
  • کراس بایت، زمانی که تعدادی از دندان های فک بالا حین بستن بایت، به جای بیرون، داخل دندان های فک پایین قرار می گیرند.
  • ناهماهنگی فک، زمانی که فک بالا و پایین به درستی در یک راستا قرار نگیرند.
  • اختلالات مفصل فکی، مانند اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (DMJ)
بی حسی در ارتودنسی

بی حسی در ارتودنسی

هنگام دریافت بریس ها چه انتظاری باید داشت؟

داشتن اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند دریافت بریس ها می تواند به شما کمک کند که احساس اضطراب کمتری داشته باشید، زیرا ایده ای خواهید داشت که در طول ملاقات با ارتودنتیست چه انتظاری باید داشته باشید. هنگامی که بریس ها را دریافت می کنید، ابتدا دندان های شما را پاکسازی می کنند که به کاهش خطر پوسیدگی پس از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها  کمک می کند. پس از پاکسازی دندان ها، چسب باندینگ روی دندان های شما اعمال می شود تا بریس های شما محکم در جای خود ثابت بمانند. سپس ارتودنتیست براکت های سرامیکی یا فلزی را روی دندان های شما قرار خواهد داد و به دنبال آن سیم کمانی که به دندان های شما فشار وارد می کند قرار خواهند گرفت. این سیم به جابجایی دندان ها در موقعیت مناسب کمک خواهد کرد. آخرین مرحله این است که سیم کمانی با نوارهای الاستیک درون براکت ها محکم شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های برخی افراد خیلی نوک تیز هستند؟

در حالی که کل زمان دریافت بریس ها می تواند متفاوت باشد، معمولاً حدود یک تا دو ساعت طول می کشد. هنگام قرار گرفتن بریس ها روی دندان ها نباید هیچ ناراحتی را تجربه کنید، اما متداول است که بعد از آن کمی درد داشته باشید. این ممکن است حدود یک هفته طول بکشد، بنابراین مهم است که دستورالعمل های مراقبت های بعدی را برای تسکین درد دنبال کنید.

آرامبخش دندانپزشکی برای بریس ها

آرامبخش دندانپزشکی می تواند به کاهش هر گونه احساس عصبی بودن که در مورد دریافت بریس ها دارید کمک کند. انواع مختلفی از آرامبخش ها وجود دارند، از جمله اکسید نیتروژن یا گاز خنده و آرام بخش تزریقی داخل وریدی. این نوع آرامبخش ها مقادیر متفاوتی از اضطراب را تسکین می دهند. بهترین نوع برای شما به عوامل خاصی بستگی دارد، مانند میزان اضطراب شما. اگر برای دریافت بریس ها به آن نیاز دارید، دندانپزشک شما می تواند نوع آرامبخش دندانپزشکی مناسب شما را توصیه کند.

بی حسی در ارتودنسی

بی حسی در ارتودنسی

چه زمانی ممکن است به آرامبخش دندانپزشکی نیاز داشته باشید؟

هنگامی که به بریس ها نیاز دارید، آرامبخش دندانپزشکی به صورت خودکار نیاز نیست. در حالی که برخی از افراد به آن نیاز ندارند، برخی دیگر ممکن است از استفاده از آن سود ببرند. اگر از اضطراب شدید دندانپزشکی رنج می برید، ممکن است ارتودنتیست آرامبخش دندانپزشکی را برای شما در نظر بگیرد، زیرا می تواند به شما کمک کند در طول فرایند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. اگر احساس بی قراری می کنید و برای مدت طولانی در یک جا نشستن مشکل دارید، باز هم آرامبخش می تواند کمک کننده باشد. مصرف آرامبخش برای این ملاقات ها می تواند به شما کمک کند تا زمانی که بریس ها روی دندان های شما قرار می گیرند یا تا زمانی که کار تنظیم ابزار انجام می شود، آرام و بی حرکت باقی بمانید. این کار باعث می شود که شما راحت تر از عهده این فرآیند برآیید و دندانپزشک شما راحت تر کار آنها را به پایان برساند.

بی حسی در ارتودنسی

بی حسی در ارتودنسی

نتیجه گیری

اگر فکر می کنید ممکن است برای مشکلات دندان یا فک خود به براکت نیاز داشته باشید، یک ارتودنتیست مجرب می تواند به شما کمک کند. ارتودنتیست می تواند به شما کمک کنند تا تعیین کنید آیا بریس ها برای شما مناسب هستند یا خیر، و در صورت نیاز، برای هر فرایند دندانپزشکی، می تواند آرامبخش دندانپزشکی ارائه نماید. همین امروز با ما تماس بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مال‌اکلوژن چیست؟ بی نظمی یا نامرتبی دندان