اگر اخیراً بریس دریافت کرده اید، ممکن است متوجه شده باشید که هنگام غذا خوردن یا کامل باز کردن دهان خود، صداهایی از آن به گوش می رسد. این می تواند در ابتدا نگران کننده باشد، اما در واقع بسیار طبیعی است و جای نگرانی نیست. صدا دادن دندان ها با بریس ها به دلیل برخورد سیم ها و براکت ها به یکدیگر و به دندان های شما زمانی ایجاد می شود که دندان ها به موقعیت جدید خود جابجا می شوند. در این مقاله، با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد که چرا دندان ها با بریس ها صدا می دهند، چه زمانی باید فروکش کند، نکاتی برای کاهش آن و در طولانی مدت چه انتظاری باید داشت.

چه چیزی باعث ایجاد صدا می شود؟

چند دلیل اصلی برای صدا دادن یا صدای کلیک از دهان با بریس ها وجود دارد که ممکن است بشنوید:

سیم کمانی ارتودنسی

سیم کمانی ارتودنسی سیم اصلی است که به صورت افقی از روی براکت های شما عبور می کند و تمام براکت های دندان های بالا و پایین را به یکدیگر وصل می کند. این قطعه با رابر بندها که تحت عنوان لیگاچور شناخته می شوند یا گاهی اوقات با اتصالات فلزی در جای خود نگه داشته می شود. سیم کمانی ارتودنسی همان چیزی است که فشار وارد می کند تا دندان های شما را به موقعیت دلخواه خود حرکت دهد.

همانطور که دندان های شما در پاسخ به فشار ناشی از سیم کمانی شروع به جابجایی می کنند، سیم خم خواهد شد و سپس با آزاد کردن نیرو، در برابر براکت ها به جای خود بازمی گردد. این یک صدای کلیک یا در رفتگی ایجاد می کند. هر چه ارتودنتیست شما تنظیمات بزرگتری روی سیم های کمانی شما انجام دهد (مانند افزایش اندازه سیم یا تغییر شکل)، با قرار گرفتن سیم جدید در جای خود، صداهای در رفتن بیشتر قابل توجه تر خواهند بود.

در طول درمان، معمولاً هر 4 تا 6 هفته یک مرتبه، سیم های کمانی جدید روی براکت ها قرار می گیرند، بنابراین ممکن است چند هفته پس از قرار دادن هر سیم جدید، هنگامی که دندان ها به سمت تراز جدید خود حرکت می کنند، بلندتر شدن صدای در رفتن را احساس کنید. آلیاژ فلزی محکمی که سیم های کمانی از آن تشکیل شده اند این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به جای شکستن تحت فشار، خم شوند و صدا دهند.

چه چیزی باعث ایجاد صدا می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد صدا می شود؟

لیگاچورها

لیگاچورها حلقه های کوچک O – شکل الاستیک یا گره های فلزی هستند که سیم کمانی را به براکت های چسبانده شده روی دندان های شما متصل نگه می دارند. لیگاچورها به طور محکم در سراسر براکت ها کشیده می شوند تا سیم کمانی را در جای خود محکم نگه دارند.

با وارد شدن نیروی ارتودنسی از سیم کمانی ارتودنسی، دندان های شما به صورت تدریجی جابجا خواهند شد. این حرکت می تواند باعث شود که لیگاچورها به براکت ها بچسبند، زیرا آنها قبل از رها شدن تا حد خود فشار داده می شوند و صدای در رفتن ایجاد می کند.

هنگامی که در مراجعه برای تنظیمات، لیگاچورهای جدید و سفت تری دریافت می کنید، افزایش کشش روی لیگاچورها می تواند فرکانس صدای در رفتن را افزایش دهد زیرا تحت فشار بیشتری قرار دارند. با این حال، این فرایند امکان حرکت کنترل شده و مؤثر دندان را فراهم می کند.

جابجایی دندان ها و استخوان ها

همانطور که دندان های شما در امتداد سیم کمانی به موقعیت های جدیدی جابجا شوند کنند، به یکدیگر فشار می آورند و به لبه های براکت و سیم ساییده می شوند. این اصطکاک بین دندان های طبیعی، براکت ها و سیم کمانی باعث ایجاد صدای کلیک و در رفتن می شود.

علاوه بر این، با حرکت دندان های شما، مفصل فک و استخوان های صورت شما نیز بهمقدار بسیار کمی جابجا می شوند تا با تغییرات در بایت و موقعیت دندان های شما سازگار شوند. این حرکت استخوان و مفاصل باعث ایجاد صداهایی می شود که با بریس ها می شنوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

اسپیسر یا فنر جدید

در طول مراحل معینی از درمان ارتودنسی، ممکن است بین دندان ها اسپیسر یا فضا ساز که ایجاد کننده فاصله است قرار داده شود تا فضایی برای حرکت ایجاد شود. فاصله دهنده ها به کناره های دندان های شما فشار وارد می کنند، که می تواند منجر به ایجاد صدای در رفتن و کلیک بیشتر در آن ناحیه از دهان شما شود، زیرا دندان ها در چند روز اول به فاصله دهنده عادت می کنند.

همچنین ممکن است فنرهایی به سیم کمانی ارتودنسی اضافه شود تا به جابجایی دندان های خاص در خط کمک کنند. این فنرها به براکت های روی آن دندان ها فشار وارد می کنند که منجر به افزایش اصطکاک و در نتیجه ایجاد صدای در رفتن بیشتر می شود. افزودن اسپیسرها و فنرها برابر است با افزودن نیروی بیشتر به حرکت دندان ها، بنابراین انتظار می رود صدای بیشتری ایجاد شود.

صدای در رفتن چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟

صدای در رفتن و کلیک مرتبط با بریس ها معمولاً 2 تا 7 روز پس از قرار دادن بریس ها برای نخستین بار شروع می شود. طی 1 تا 2 هفته نخست ممکن است به آرامی فرکانس و حجم آن افزایش یابد زیرا دندان های شما نسبت به نیروهای وارده به آنها واکنش نشان می دهند.

بسیاری از بیماران گزارش می دهند که صداهای در رفتن اغلب در 2 تا 4 هفته نخست پس از قرار ملاقات، زمانی که سیم ها، فضا دهنده ها یا کش های جدید قرار داده شده اند، ، بلندتر و قابل توجه هستند. این زمانی است که چشمگیرترین حرکت دندان برای اولین بار قبل از مستقر شدن رخ می دهند.

پس از این مرحله حرکت اصلی اولیه، اغلب از ماندگاری صداهای در رفتن کاسته می شود و کمتر مشکل ایجاد می کنند. با این حال، با انجام تنظیمات برای ادامه روند جابجایی دندان ها در طول درمان ارتودنسی، ممکن است برخی از صداهای کلیک و بیرون زدن ایجاد شوند و از بین بروند.

صدای در رفتن چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟

صدای در رفتن چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟

در اینجا یک جدول زمانی کلی از آنچه که در طول مدت زمان ماندگاری صداهای در رفتن با بریس ها تا زمانی که آنها کاهش پیدا کنند باید انتظار داشته باشید، آورده شده اند:

  • روز 1 تا 3 پس از قرار دادن یا تنظیم اولیه: ممکن است ظاهر شدن جزئی یا صدای کلیک جزئی شروع شود. در این مرحله معمولاً صداها ظریف هستند.
  • روز 4 تا 7 پس از قرار دادن یا تنظیم: با شروع به جابجایی دندان ها، صدای در رفتن و کلیک کردن متوسطی وجود دارد. صداها به طور پیوسته از نظر فرکانس و شدت افزایش می یابند. غذاهای سخت ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شوند.
  • هفته های 1 تا 2: هنگامی که دندان های شما به موقعیت های تراز جدید حرکت می کنند، صدای در رفتن یا کلیک قابل توجه و مکرر به گوش می رسد. صداها در این بازه زمانی به اوج خود می رسند. درد شایع است.
  • هفته های 3 تا 4: صدای در رفتن همچنان وجود دارد، اما تعداد دفعات و بلندی آن در حال کاهش است. حرکت دندان با سرعت کمتری انجام می شود.
  • بعد از 1 ماه: صدای در رفتگی باید جزئی باشد یا فقط گاهی اوقات ایجاد شود. حرکت دندان تثبیت می شود. از شدت صداها کاسته می شود.

با این حال، این یک جدول زمانی کلی است و زمان بندی فردی شما ممکن است بسته به طرح درمان ارتودنسی خاص شما و سرعت حرکت دندان های شما در جای خود متفاوت باشد. اگر سیم ها، فضا دهنده ها یا الاستیک های جدید در طول مراجعات بعدی قرار داده شوند، ممکن است به مدت 1 تا 2 هفته مجدداً به طور موقت افزایش پیدا کند تا دوباره کاهش یابد. اما نباید به همان سطح هنگام قرارگیری اولیه برسد.

آیا صدای در رفتن با بریس ها طبیعی است؟

بله، صداهای در رفتن و کلیک مرتبط با بریس ها بسیار طبیعی است و در واقع نشانه مورد انتظاری است که دندان های شما به طور فعال به درستی حرکت می کنند. همانطور که دندان های شما در پاسخ به نیروهای سیم کمانی و براکت ها جابجا می شوند، اجزاء فلزی مختلف بریس های شما در اثر فشار به یکدیگر می چسبند، صدای کلیک ایجاد می کنند و ساییده می شوند.

این حرکت مکانیکی قابل شنیدن بریس ها زمانی که دندان های شما به سمت موقعیت های جدید حرکت می کنند، قابل پیش بینی است. در حالی که صداها ممکن است آزار دهنده باشند یا به عادت کردن نیاز داشته باشند، اما نشان می دهند که درمان ارتودنسی شما به طور فعال عمل می کند و طبق برنامه پیش می رود. سعی کنید از صداهای معمولی صدای در رفتن نگران نشوید.

اگر درد شدید همراه با در رفتن را تجربه نمی کنید، جای نگرانی نیست. کمی ناراحتی جزئی بخصوص هنگام غذا خوردن انتظار می رود، اما درد شدید به تماس با متخصص ارتودنسی برای تعیین علت نیاز دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

چه زمانی باید نگران صدای کلیک و در رفتن باشیم و به ارتودنتیست مراجعه کنیم؟

در حالی که سطوح استاندارد صدای کلیک و در رفتن با بریس ها طبیعی است، شرایط خاصی وجود دارند که ممکن است بخواهید فوراً با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید:

  • درد شدید مداوم – اگر صدای در رفتن با درد متوسط ​​تا شدید همراه باشد که برای چندین روز ادامه دارد و با مسکن درد بدون نسخه فروکش نمی کند، با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید. درد طولانی مدت و انعکاس آن به قسمت های دیگر ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد که به رسیدگی یا تنظیم نیاز دارد.
  • خونریزی از لثه ها هر گونه خونریزی قابل توجه از لثه ها هنگام صدای کلیک می تواند نشان دهنده تحریک یا مالش قابل توجه سیم یا براکت باشد که به اصلاح نیاز دارد. تحریک سطحی جزئی طبیعی است، اما خونریزی عمیق تر به بررسی نیاز دارد.
  • صدای کلیک بیشتر از 4 هفته در صورتی که پس از قرار دادن یا تنظیم بریس ها، صدای در رفتن و کلیک کردن در سطح بالایی بیش از دوره 4 هفته ای اولیه باقی بماند، باید با ارتودنتیست خود مشورت کنید. پس از یک ماه، باید حرکت دندان ها تثبیت شود و صدای در رفتن عمده فروکش کند.
  • تغییرات ناگهانی در علائم در صورتی که دفعات یا شدت صدای در رفتن به صورت ناگهانی در مقایسه با شروع درمان افزایش یابد، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدید باشد که به توجه نیاز دارد. از متخصص ارتودنسی خود مشاوره فوری بگیرید.
  • بریس های شکسته – هر سیم شکسته، بند شل یا براکت ترک خورده که متوجه شدید که باعث ترک ایجاد صدای در رفتن می شود باید فوراً رسیدگی شود. برای ترمیم بریس های آسیب دیده در اسرع وقت یک قرار ملاقات بگذارید.
  • مشکل در غذا خوردن – اگر مقدار صدای در رفتن باعث می شود غذا خوردن ناخوشایند یا چالش برانگیز شود، با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا در مورد راه هایی برای کاهش علائم کمک کند تا بتوانید طبق معمول غذا بخورید. مشکل در خوردن ممکن است به معنای نیاز به تنظیم باشد.

در حالی که سر و صدا، ناراحتی جزئی و تحریک احتمالی لثه به عنوان بخش های طبیعی درمان ارتودنسی انتظار می روند، هر چیزی غیر عادی یا فراتر از صدای در رفتن معمولی باید شما بدون تأخیر توسط ارتودنتیست برای ایمنی و پیشرفت درمان بررسی و رسیدگی شود.

چه زمانی باید نگران صدای کلیک و در رفتن باشیم و به ارتودنتیست مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید نگران صدای کلیک و در رفتن باشیم و به ارتودنتیست مراجعه کنیم؟

نکاتی برای کاهش صدای در رفتن دندان ها با بریس ها

احتمالاً عادت کردن به تمام صداها و احساسات جدید کلیک کردن و جابجایی دندان هایتان با بریس ها به کمی صبر نیاز دارد. در اینجا چند نکته وجود دارند که می توانند به کاهش و مدیریت صدا، ناراحتی و مشکلات احتمالی کمک کنند:

  • از موم ارتودنسی استفاده کنید – موم محافظ را روی هر سیم برآمده یا بیرون زده، انتهای براکت ها یا بندهایی قرار دهید که ممکن است ساییده شوند و باعث اصطکاک، ایجاد صدای کلیک و ناراحتی شوند. هر گونه لبه زبری را صاف کنید.
  • از خوراکی های بسیار سفت، ترد، چسبناک و جویدنی اجتناب کنید صدای در رفتن و درد ناشی از آن را می توان با اجتناب از خوراکی هایی مانند آبنبات های سفت، تکه های یخ، آجیل، دانه ها، هویج خام، نان شیرینی، میوه های خشک، تافی، آدامس، مغز ذرت بو داده یا گوشت گاو کاهش داد، که ممکن است باعث چسبندگی شوند یا به براکت ها گیر کنند. به غذاهای نرم تر بچسبید.
  • از داروهای ضد درد بدون نسخه استفاده کنید – مسکن های ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به تسکین درد و ناراحتی مرتبط با افزایش فشار و صدای کلیک دندان در طول حرکت اولیه دندان ها کمک کنند. طبق دستور از آنها استفاده کنید.
  • دهان را با آب نمک گرم بشویید – دهان خود را به آرامی با محلول آب نمک گرم بشویید تا به تسکین تحریک، التهاب و خونریزی جزئی لثه ها ناشی از بریس های جدید کمک کنید. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید.
  • یک گلوله پنبه تمیز را گاز بگیرید – قرار دادن یک گلوله پنبه ای بین دندان های عقب دو فک بالا و پایین و به آرامی گاز زدن آن می تواند کمک کند مفصل فک شما در جای خود قرار بگیرد و صدای در رفتن را کاهش دهد. در صورت لزوم این کار را به صورت دوره ای انجام دهید.
  • برای قرار ملاقات های پیگیری فوری برنامه ریزی کنید – بررسی و تنظیم سریع سیم ها، رابر بندها و سایر اجزاء در صورت شکستن چیزی، می تواند به کاهش ایجاد طولانی و شدید صدای کلیک و عوارض کمک کند. تنظیمات برنامه ریزی شده را ادامه دهید.
  • از موم ارتودنسی استفاده کنید قرار دادن موم روی اجزاء بیرون زده که ممکن است به بافت ها داخل دهان مالیده شوند یا در آنها فرو روند، می تواند تحریک ناشی از اصطکاک را کاهش دهد. در صورت نیاز مجدداً اعمال کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نهفته و درمان ارتودنسی

از جویدن اقلام سفت مانند یخ، خودکار، ناخن دست یا تخمه آفتابگردان که می توانند به براکت ها آسیب بزنند و باعث بدتر شدن صدای در رفتن شوند، خودداری کنید.

چه زمانی باید انتظار داشت که صدای در رفتن به پایان برسد؟

صدای در رفتن و کلیک مرتبط با بریس های شما، حدوداً 4 هفته پس از نصب اولیه بریس ها و پس از هر بار تنظیم، باید از نظر دفعات و شدت، کاهش چشمگیری پیدا کند.

پس از 2 تا 3 ماه، صدای کلیک و در رفتن باید تنها به صورت متناوب با تنظیمات گاه به گاه رخ دهد نه به طور مرتب. هنگامی که دندان های شما با موفقیت در موقعیت های مناسب نهایی خود قرار گرفتند و با ریتینرها تثبیت شدند، صدای در رفتن و کلیک کردن باید به طور کامل متوقف شود.

با این حال، این بازه زمانی کلی، بسته به طرح درمان ارتودنسی منحصر به فرد شما، میزان حرکت مورد نیاز دندان و سرعت حرکت دندان شما می تواند بسیار متفاوت باشد. درباره طرح درمان تخمینی خود با متخصص ارتودنسی خود گفتگو کنید تا بدانید که به طور واقع بینانه چه انتظاری داشته باشید.

با رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از الاستیک ها طبق دستور، پرهیز از خوراکی های سفت و پیروی از دستورالعمل های ارتودنتیست، صداهای آزار دهنده در رفتن باید طبق برنامه زمانی که دندان ها در جای خود قرار می گیرند برطرف شود. در غیر اینصورت، سریعاً با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا اصلاحات اواسط دوره نیاز هستند یا خیر.

چه زمانی باید انتظار داشت که صدای در رفتن به پایان برسد؟

چه زمانی باید انتظار داشت که صدای در رفتن به پایان برسد؟

خلاصه

شنیدن صدای مکرر کلیک و در رفتن از دندان ها با بریس ها، در ابتدا می تواند نگران کننده باشد، اما بسیار طبیعی است و با گذشت زمان بهبود می یابد. صداها عمدتاً به دلیل فشار دادن سیم های کمانی و لیگاچورها روی براکت های چسبانده شده هنگام جابجایی دندان ها ایجاد می شوند.

صدای در رفتن و کلیک کردن قبل از اینکه کاهش یابد، در 1 تا 2 ماه اول پس از نصب بریس ها یا تنظیم آنها بلندتر از هر زمان دیگری است. ممکن است طی تنظیمات بعدی کمتر شود و از بین برود. این صدا اگرچه آزار دهنده است، اما نشان می دهد که درمان ارتودنسی شما به طور فعال دندان های شما را به سمت تراز بهتر حرکت می دهد.

روی تمیز نگه داشتن بریس های خود تمرکز کنید تا از بروز عوارضی که می توانند باعث طولانی تر درمان شوند جلوگیری کنید. با صبر و پیروی از توصیه های ارتودنتیست، پس از اصلاح بایت، صدای در رفتن برطرف خواهد شد. در صورت داشتن هر گونه سؤال یا نگرانی فراتر از ظاهر شدن و درد معمولی، فوراً با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید تا بتواند درمان شما را ارزیابی کرده و در مسیر خود نگه دارد.

سؤالات پر تکرار

چرا فک من با بریس ها صدای بیرون زدگی می دهد و احساس سفت شدن می کند؟

نیروی اضافی که بریس ها به دندان های شما وارد می کند می تواند باعث شود که مفصل فک و عضلات شما احساس سفتی داشته باشند و در اثر تغییر فشار بیشتر صدای کلیک و در رفتگی بدهد. با بهبود هم ترازی بایت شما با گذشت زمان، این مشکل باید برطرف شود. در صورت تداوم آن، به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

آیا جویدن شدیدتر می تواند به کاهش صدای در رفتن کمک کند؟

خیر، جویدن شدید یا با فشار با بریس ها توصیه نمی شود زیرا می تواند به سیم ها و براکت ها آسیب برساند. غذاهای نرمی را مصرف کنید که آنها را به قطعات کوچک برش داده اید، و آن را به آرامی بجوید بدون اینکه صدای کلیک یا در رفتن ایجاد کند.

آیا مصرف روزانه مسکن های NSAID برای درد ناشی از در رفتن بریس ها خوب است؟

در حین انجام درمان ارتودنسی، مصرف روزانه یک NSAID مانند ایبوپروفن، معمولاً در طولانی مدت توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک شما توصیه کند. برای تسکین موقت ناراحتی شدید در هنگام در رفتن، طبق دستورالعمل به مقدار کم از آنها استفاده کنید.

چرا با وجودی که خوب مسواک می زنم، وقتی بریس ها صدای کلیک می دهند، ممکن است لثه هایم خونریزی کنند؟

گاهی اوقات اجزاء بریس های فلزی با جابجایی دندان های شما می توانند بافت لثه ها را تحریک کنند و باعث ایجاد حساسیت و خونریزی جزئی شوند. مسواک زدن و شستشوی ملایم با آب نمک گرم باید به سفت شدن لثه ها کمک کند. هرگونه خونریزی یا زخم مداوم را به متخصص ارتودنسی خود گزارش دهید.

آیا اگر بریس های من بعد از 2 ماه همچنان صدای کلیک بدهند مشکلی ندارد؟

صدای بلند مکرر بعد از 2 ماه معمولی یا ایده آل نیست. اگر صدای قابل توجهی باقی بماند، ممکن است به تنظیم یا تعمیر نیاز داشته باشد. به سرعت با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا بتواند پیشرفت درمان شما را ارزیابی کرده و به مسیر خود برگرداند.