بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که سیگار الکترونیک بی خطر است، زیرا دستگاه های سیگار الکترونیک مانند سیگار حاوی دود تنباکو نیستند. آگاهی زیادی در مورد خطرات سیگار الکترونیک وجود ندارد – فعالیتی که شامل استنشاق سیگار الکترونیک حاوی نیکوتین و سایر مواد شیمیایی بالقوه مضر است.

متأسفانه، این مواد می توانند آسیب های جبران ناپذیری به ریه ها و قلب شما وارد کنند.

اما در مورد تأثیر آن بر سلامت دهان و دندان – آیا سیگار الکترونیک برای دندان ها و لثه های شما مضر است؟

آری!

سیگار الکترونیک با خطر بیشتر پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی مرتبط است. گرچه تاکنون تحقیقات محدودی انجام شده اند، اما شواهد موجود، در مورد خطرات مصرف سیگار الکترونیک برای سلامت دهان هشدار می دهند.

ما این خطرات را بیشتر بررسی خواهیم کرد، اما ابتدا به این موضوع خواهیم پرداخت که سیگار الکترونیک چیست؟

سیگار الکترونیک چیست؟

دستگاه های سیگار الکترونیک مایعات فرموله شده مخصوص را برای ایجاد بخار گرم می کنند که فرد آن را استنشاق می کند. این دستگاه ها که با باتری کار می کنند در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند – شبیه سیگارهای سنتی، سیگار برگ، خودکار، میله های USB، و موارد دیگر.

انواع مختلفی از سیگار الکترونیک وجود دارند، و گاهی اوقات برچسب روی بسته بندی آنها فهرست کامل مواد تشکیل دهنده را نشان نمی دهد.

آئروسل های سیگار الکترونیک معمولاً حاوی نیکوتین (مشتق شده از تنباکو) هستند که به نظر مضرترین آنها برای سلامت دهان و دندان است. در برخی کشورها مانند استرالیا، سیگارهای الکترونیکی نیکوتینی به نسخه نیاز دارند، اما آئروسل های سیگار الکترونیک بدون نسخه نیز می توانند باعث به بار آوردن خرابی در دهان شما شوند. اینها معمولاً حاوی طعم دهنده ها و شیرین کننده ها هستند، اغلب با افزودن مواد تنظیم نشده ای که با مشکلات سلامتی ارتباط دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر سینوس ماگزیلاری روی جابجایی ارتودنتیک دندان ها

مثال ها عبارتند از:

  • فلزات سنگین مانند آلومینیوم، آرسنیک و سرب
  • فرمالدئید و سایر سموم
  • ترکیبات آلی فرار که در محصولات پاک کننده یافت می شوند
  • ذرات بسیار ریز (مضر برای ریه ها)

متأسفانه کشیدن سیگار الکترونیک بویژه در میان جوانان رواج یافته است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که حدود 14 درصد از جوانان 12 تا 17 ساله در استرالیا سیگار الکترونیکی را امتحان کرده اند. این موضوع در سایر نقاط جهان نیز نگران کننده است.

بانی هالپرن فلشر Bonnie Halpern-Felsher، استاد بیماری های کودکان از دانشگاه استنفورد، می گوید که جوانان شبانه روز سیگار الکترونیک می کنند. او افزوده است که “نوجوانان به طور حکایتی به ما گفته اند که نیمه شب از خواب بیدار می شوند و چند پُک می زنند. آنها سیگار الکترونیک خود را زیر بالش خود نگه می دارند و تمام شب سیگار الکترونیک می کشند”.

سیگار الکترونیک چیست؟

سیگار الکترونیک چیست؟

آیا سیگار الکترونیک برای دندان های شما مضر است؟ (آری، طبق تحقیقات)

سیگار الکترونیک تنها در حدود سال 2010 رواج یافت، بنابراین محققان زمان کافی برای بررسی خطرات طولانی مدت نداشته اند. با این حال، شواهد قانع کننده از قبل نشان می دهند که بین مصرف سیگار و سلامت دهان و دندان ارتباط وجود دارد. ما می دانیم که کشیدن سیگار الکترونیک باعث تغییر میکروبیوم دهان (جامعه باکتری ها) می شود که منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود.

حتی سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین دهان را گرم می کنند و محیط ایده آلی را برای رشد باکتری های بد ایجاد می کنند. به نظر می رسد افزودن نیکوتین فقط این شرایط را بدتر می کند!

مشکلات بهداشت دهان و دندان که معمولاً با سیگار الکترونیک همراه هستند:

  • حفره ها
  • بیماری لثه
  • تخریب مینای دندان
  • خشکی دهان
  • التهاب

در اینجا برای شما توضیح می دهیم برخی از متون علمی چه می گویند:

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تافتز Tufts University School of Dental Medicine اخیراً دریافته است که در بیمارانی که از سیگار الکترونیک استفاده می کنند، خطر ایجاد حفره به طور قابل توجهی بیشتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تورم لثه ها در ارتودنسی

این تیم داده های بیش از 13000 بیمار را تجزیه و تحلیل کرد. نتایج نشان می دهند که 79 درصد از بیمارانی که سیگار الکترونیک می کشیدند، در مقایسه با 60 درصد از گروه کنترل، خطر پوسیدگی بالایی داشتند.

دکتر کارینا ایروسا، نویسنده اصلی، خواستار انجام مطالعات بیشتر است، زیرا یافته ها اولیه هستند.

وی گفت: ” این نتایج 100% قطعی نیستند، اما باید افراد از آنچه ما می بینیم آگاه باشند”. مطالعه دیگری نشان داد که 43 درصد از مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیک به عفونت های دهان و بیماری لثه مبتلا بوده اند، در مقایسه با 28 درصد افرادی که سیگار الکترونیک یا سیگار معمولی نمی کشند.

نکته جالب دیگر اینکه: گرچه سطح مشکلات سلامت دهان برای افرادی که سیگار الکترونیک می کشند (43 درصد) بالاتر است، اما در این تحقیق هنوز به اندازه افرادی که سیگار معمولی می کشند (73 درصد) بالا نیست.

آیا سیگار الکترونیک برای دندان های شما مضر است؟

آیا سیگار الکترونیک برای دندان های شما مضر است؟

چرا سیگار الکترونیک برای دندان ها و لثه ها مضر است؟

ما می دانیم که سیگار الکترونیک یک محیط ناسالم در میکروبیوم دهان ایجاد می کند.

یک مطالعه توسط کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک نشان می دهد که مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی باکتری های دهانی مشترک با سیگاری ها دارند. باکتری های مضر مانند سلنوموناس Selenomonas، لپتوتریشیا Leptotrichia  و ساخاریباکتریا Saccharibacteria  در دهان افراد سیگاری و کسانی که سیگار الکترونیک می کشند به وفور یافت می شوند، اما در دهان افراد غیرسیگاری وجود ندارند.

در نظر بگیرید که نیکوتین جریان خون به لثه ها را محدود می کند که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. این خطر با افزودن مواد شیمیایی سیگار الکترونیک مانند بنزن و فرمالدئید تشدید می شود.

محتوای قندی فرمول سیگار الکترونیک می تواند عامل دیگری باشد، زیرا این ماده چسبناک هنگام استنشاق به دندان ها می چسبد. آئروسل های سیگار الکترونیک می توانند باعث شوند محیط دهان برای باکتری های بد مجذوب کننده تر شود و حتی پوسیدگی در پایه دندان های جلو را افزایش دهند (این ناحیه معمولاً مستعد پوسیدگی نیست).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان

هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که ما در مورد ارتباط بین سیگار الکترونیک و مشکلات دندانی نمی دانیم.

دکتر پورنیما کوما Purnima Kuma از کالج دندانپزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید سیگارهای الکترونیکی پاسخ التهابی دهانی بسیار بالایی ایجاد می کنند، اما ما فقط دلیل این امر را بررسی کرده ایم. ما می دانیم که این مضر است. ما باید شروع کنیم به بررسی اینکه واقعاً کدام اجزاء شیمیایی سیگار الکترونیک باعث این امر می شوند، چرا باعث این امر می شوند، چه مدت طول می کشد تا شروع شود، و پس از ترک سیگار چقدر بدن به بهبودی نیاز دارد.

پیشگیری و درمان

بسیار مهم است که دندانپزشکان به طور مرتب از بیماران (از جمله نوجوانان) بپرسند که آیا از سیگارهای الکترونیک استفاده می کنند یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، بیماران ممکن است از تجویز خمیر دندان و دهانشویه دارای فلوراید بالا برای دور نگه داشتن باکتری ها بهره مند شوند.

البته بهترین راهکار این است که استفاده از سیگار الکترونیک را به طور کامل متوقف کنید تا در وهله اول از بروز آسیب جلوگیری کنید. اگر ترک سیگار برای شما یا فرزند نوجوان شما دشوار است، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید. حتی اگر سیگار کشیدن را متوقف نکنید، می توانید اقداماتی را برای مراقبت از سلامت دهان و دندان خود به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

  • هر صبح و شب دندان ها و لثه ها را تمیز کنید.
  • روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید.
  • مصرف آب خود را بالا نگه دارید.
  • آدامس بدون قند بجوید تا از خشک شدن دهان خود جلوگیری کنید.
  • الکل در حد اعتدال مصرف کنید (یا اصلاً مصرف نکنید).
  • حتی به صورت تفریحی مواد مخدر مصرف نکنید.

توصیه می کنیم افرادی که سیگار الکترونیک می کشند حداقل دو مرتبه در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا اطمینان حاصل شود که علائم پوسیدگی قبل از گسترش باکتری و مدیریت آن سخت تر می شود.