باور کنید یا نه، نابرابری جنسیتی در سلامت دهان و دندان ها وجود دارد.

درست است، زنان مستعد بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان هستند- مهم نیست که روتین بهداشتی دهان و دندان آنها چقدر خوب باشد. چگونه؟ پاسخ سریع:  هورمون های زنانه.

پاسخی که باید به خاطر بسپارید و آن را به اشتراک بگذارید:

زنان به دلیل تغییرات هورمونی منحصر به فردی که در دوره های مختلف زندگی خود تجربه می کنند، نسبت به برخی از مشکلات سلامت دهان و دندان حساسیت بیشتری دارند. تغییرات هورمونی نه تنها می توانند روی خونرسانی به لثه تأثیر بگذارد بلکه می توانند روی نحوه واکنش بدن به سموم ناشی از تجمع پلاک نیز تأثیر بگذارند. به دلیل این تغییرات هورمونی، علاوه بر سایر مشکلات سلامت دهان، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال در مراحل خاصی از زندگی زنان بیشتر است. بیماری پریودنتال عفونت و التهاب لثه ها و استخوانی است که دندان ها را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند.

دندانپزشک ها می خواهند به خانواده ها کمک کنند تا به سلامت دهان و دندان های خود دست یابند، و این از افزایش آگاهی درباره ارتباط بین هورمون های زنان و مشکلات سلامت دهان شروع می شود.

تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

5  مرحله ای که هورمون های زنان می توانند بر سلامت دهان و دندان های آنها تأثیر بگذارند:

تغییر در هورمون های استروئیدی جنسی می تواند در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی رخ دهد. در موارد شدید، حتی ممکن است تومور غیر سرطانی بافت لثه به نام گرانولوم پیوژنیک را مشاهده کنیم که می تواند دردناک باشد و به راحتی خونریزی کند.

در طول زندگی یک زن، پنج مرحله وجود دارند که می توانند باعث ایجاد نوسانات هورمونی او شوند و او را مستعد ابتلا به یک مشکل بهداشت دهان و دندان کنند. این موارد شامل گذراندن دوران بلوغ، زمان های خاصی در چرخه قاعدگی، استفاده از قرص های ضد بارداری، در طول دوران بارداری و یائسگی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با داشتن ونیر یا روکش دندان ارتودنسی ممکن است؟

بیایید نگاهی دقیق تر داشته باشیم به هر یک از این پنج مرحله.

بلوغ

تحقیقات نشان می دهند که در طول دوران بلوغ، تولید هورمون های استروژن و پروژسترون زنانه افزایش می یابد. این موج می تواند جریان خون در لثه های یک زن را افزایش دهد و نحوه واکنش بافت لثه او به مواد محرک موجود در پلاک را تغییر دهد. این سطوح افزایش یافته باعث رشد باکتری یا پلاک می شود و افزایش جریان خون می تواند پاسخ التهابی بدن به پلاک را تحریک کند و باعث قرمزی، تورم، حساس شدن بافت لثه و تمایل به خونریزی بیشتر در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود. این پاسخ التهابی باعث قرمز شدن و تورم لثه ها، همراه با تورم غدد بزاقی، زخم های دهان یا خونریزی لثه ها می شود.

تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

چرخه قاعدگی

با توجه به تغییرات هورمونی (بویژه افزایش پروژسترون) که در طول یک چرخه قاعدگی ماهانه رخ می دهند، برخی از زنان تغییرات دهانی مانند ایجاد آفت، تورم و قرمزی لثه ها، تورم غدد بزاقی یا خونریزی لثه ها را تجربه می کنند.

زنان همچنین ممکن است دچار التهاب لثه قاعدگی شوند. علائم این بیماری عبارتند از خونریزی لثه ها، تورم و قرمزی لثه ها و زخم در داخل گونه ها. ژنژیویت قاعدگی معمولاً درست قبل از پریود در زنان رخ می دهد و مدت کوتاهی پس از شروع قاعدگی برطرف می شود.

داروهای ضد بارداری

زنانی که از قرص های ضد بارداری حاوی پروژسترون استفاده می کنند که سطح آن هورمون را در بدن افزایش می دهد، به دلیل واکنش شدید بدن به سموم تولید شده توسط پلاک، ممکن است التهاب لثه را تجربه کنند.

اگر قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. به این ترتیب او می تواند شما را در مورد بهترین راه برای مقابله با مشکلات هورمونی و مشکلات مربوط به سلامت دهان راهنمایی کند.

بارداری

سطح هورمون زنان در دوران بارداری به طور قابل توجهی تغییر می کند. مطالعات نشان می دهند که افزایش پروژسترون به تنهایی می تواند باعث بروز بیماری لثه به نام ژنژیویت بارداری در هر زمانی بین ماه دوم تا هشتم بارداری شود. در زنان باردار مبتلا به بیماری پریودنتال ممکن است احتمال به دنیا آوردن نوزادی بسیار زودرس و خیلی کوچک بیشتر باشد. به همین دلیل است که برای زنان مهم است که قبل، در طول و بعد از بارداری، پاکسازی و معاینه منظم را انجام دهند. در صورت لزوم، دندانپزشک ممکن است پاکسازی اضافی را برای کاهش خطر ابتلا به التهاب لثه توصیه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لکه های سفید روی دندان ها در طول ارتودنسی

نکته مفید: اگر دچار تهوع صبحگاهی شدید، بلافاصله پس از استفراق کردن مسواک نزنید. در عوض، دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید. مسواک زدن فوری فقط به اسید معده کمک می کند که به مینای دندان های شما آسیب برساند.

برای زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند و در شش ماه گذشته به دندانپزشک خود مراجعه نکرده اند، کالج زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند برای انجام یک معاینه جامع و آگاهی در مورد ایجاد و حفظ سلامت دهان و دندان، یک ویزیت دندانپزشکی انجام دهند.

مراقبت از دندان ها در دوران بارداری ایمن و موثر است. دندانپزشکان می توانند با بیماران باردار کار کنند تا ایمن ترین دوره درمانی را برای آنها بیابند، اما نیازهای درمانی دندان- بویژه مراقبت های پیشگیرانه و یا اورژانسی- در دوران بارداری نباید به تعویق بیفتند. شواهدی وجود دارند که نشان می دهند بیماری پریودنتال مادر با وزن اندک بچه هنگام تولد و یا زایمان زودرس مرتبط است. این احتمالاً با التهاب و باکتری ناشی از پریودنتیت ارتباط دارد که می تواند با جریان خون به سراسر بدن حرکت کند و نتایج بارداری را تحت تأثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان می دهند مادرانی که بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت می کنند، بیشتر احتمال دارد که این عادات را به فرزندان خود بیاموزند، که منجر به پوسیدگی کمتر دندان ها و در کل بهتر شدن سلامت دهان و دندان می شود.

نکته آخر این است که همیشه زمان خوبی برای ایجاد سلامت دهان و دندان است، اما ممکن است در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای نوزاد مهم باشد.

برای بیمارانی که در حال حاضر متوجه تغییراتی در سلامت دهان و دندان های خود شده اند، توصیه می شود که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا بیماری دهان را زود تشخیص دهد و بهترین توصیه های بهداشت دهان و دندان را برای آنها تعیین کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درد قلبی چیست؟

یائسگی

افزایش سن به دلیل مصرف داروها و تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی، می تواند عوارض مختلفی را برای سلامت دهان ایجاد کند. اینها می توانند شامل تغییر در توانایی شما در چشیدن غذاها، احساس سوزش مکرر در دهان، حساسیت بیشتر به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم و کاهش تولید بزاق باشد که می تواند باعث خشکی دهان شود.

خشکی دهان که یک بیماری جدی است، به خودی خود می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد، زیرا بدون وجود بزاق برای مرطوب کردن و تمیز کردن دهان، اسیدهای پلاک راحت تر به سلامت دندان های شما آسیب وارد می کنند.

کاهش استروژن که در دوران یائسگی رخ می دهد، زن را بیشتر در معرض خطر کاهش تراکم استخوان قرار می دهد. کاهش تراکم استخوان، بخصوص در فک، می تواند باعث از دست دادن دندان و تحلیل لثه شود، که خطر پوسیدگی دندان را نیز افزایش می دهد.

تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

در هنگام تغییرات هورمونی توجه بیشتری داشته باشید:

به عنوان یک زن، مهم است که در این پنج مرحله به سلامت دهان و دندان های خود توجه بیشتری داشته باشید. تغییرات هورمونی اگر به دقت مراقبت نشوند، می توانند آسیب دائمی به لبخند شما وارد کنند.

از آنجا که بسیاری از بیماری های دهانی که تحت تأثیر هورمون های استروئیدی جنسی قرار می گیرند، عمدتاً توسط پلاک باکتریایی ایجاد می شوند، بنابراین تا زمانی که زنان به مراجعات منظم به دندانپزشک خود ادامه دهند و با رعایت بهداشت دهان و دندان، سطح پلاک را پایین نگهدارند- از جمله اینکه دو مرتبه در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنند، دو مرتبه در روز مسواک بزنند، هر روز نخ دندان بکشند، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند و از عوامل خطرزای سلامت دهان و دندان مانند مصرف دخانیات پرهیز کنند- آنها می توانند خطر مشکلات مربوط به سلامت دهان را به حداقل برسانند.

ما چگونه می توانیم کمک کنیم؟

این کار با افزایش آگاهی در مورد ارتباط بین هورمون های زنان و مشکلات سلامت دهان و دندان آغاز می شود. هر چه افراد بیشتر آگاه باشند، مخصوصاً خانم ها، لبخندهای بیشتری را می توانیم زیبا و سالم نگه داریم.

اگر سؤالی دارید یا می خواهید در مورد اقدامات بعدی برای محافظت از دندان ها و لثه ها راهنمایی بگیرید، با ما تماس بگیرید. یا در قرار بعدی خود از دندانپزشک خود بپرسید.