یادگیری هر چه بیشتر در مورد اینکه پیوند استخوان چیست، و همچنین کارهایی که باید برای آماده سازی جهت انجام عمل پیوند استخوان انجام دهید، هوشمندانه است. هر چه بیشتر در مورد هر روش دندانپزشکی خاص برای بهبود سلامت دهان و دندان های خود اطلاعات داشته باشید، احتمال اینکه نتایج موفق تری را تجربه کنید بیشتر خواهد شد. اگر استخوان فک شما ضخامت کافی ندارد یا خیلی نرم است، ممکن است قبل از آنکه بتوانید جراحی کاشت ایمپلنت های دندان را انجام دهید، به پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

پیوند استخوان چیست؟

در اصطلاح فنی، پیوند استخوان یک فرایند جراحی برای ترمیم یا بازسازی استخوان ها از طریق پیوند بافت استخوانی است. دندانپزشکان با پیوند بافت استخوانی سالم، می‌توانند استخوان و بافت های حمایت کننده ای را که در ناحیه ای که فرد دندان از دست داده تحلیل رفته اند، بازسازی کنند.

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

چرا انجام پیوند استخوان ضروری است؟

آیا به این فکر کرده اید که چرا قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی داخل دهان خود، نیاز به پیوند استخوان دارید؟ این واقعیت که ایمپلنت دندانی با جراحی درون استخوان فک جای می گیرند، به این معنی است که شما باید مقدار کافی استخوان داشته باشید تا ایمپلنت به درستی محکم شود. ایمپلنت درست مانند یک ریشه دندان طبیعی عمل می کند، به این معنی که، درست مانند یک دندان طبیعی، باید در عمق استخوان فک کاشته شود. این کاشت عمیق مستلزم داشتن مقدار کافی استخوان فک است، در غیر اینصورت، انجام فرایند پیوند استخوان گام بعدی شما است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت ها روی دندان ها

با پیوند استخوان شما تلاش می کنید حفره ای که در استخوان فک بوجود آمده است را ترمیم کنید. هنگامی که به دلیل آسیب یا پوسیدگی دندانی را از دست می دهید، حفره موجود در استخوانی که ریشه در آن جاسازی شده است باید با استخوان پر شود در غیر این صورت، فضای غیر ضروری داخل دهان فرو خواهد ریخت. اگر این اتفاق رخ دهد، این خطر برای شما وجود خواهد داشت که هرگز نتوانید کاشت موفق ایمپلنت داشته باشید، زیرا استخوان کافی برای نگهداشتن ایمپلنت در جای خود وجود نخواهد داشت. بعد از دست دادن دندان، هر چه سریع تر پیوند استخوان را تکمیل کنید، فرآیندهای پیوند با شدت کمتری انجام می شود و نرخ موفقیت فرایند کاشت ایمپلنت دندان بیشتر می شود.

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

انواع فرایندهای پیوند استخوان

این واقعیت که چند نوع مختلف فرایند پیوند استخوان وجود دارد به این معنی است که بیماران گزینه هایی برای انتخاب دارند. مهم است که نوع پیوند استخوان متناسب با وضعیت هر بیمار عمل کند، زیرا هر بیمار نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. علاوه بر این، مهم است که بدانید چه مقدار استخوان باید از طریق جراحی جایگذاری شود، زیرا این نیز به بیماران کمک می کند تا انتخابی داشته باشند که برای آنها مناسب است. انواع مختلف فرایندهای پیوند استخوان عبارتند از اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت و مواد مصنوعی.

چگونه باید حفره را ترمیم کرد؟

در ابتدایی ترین فرآیند پیوند استخوان، دندانپزشک با پر کردن حفره موجود در استخوان فک با ذرات استخوان کار خود را آغاز می کند. سپس آن ناحیه را با یک پانسمان استریل به نام غشاء می پوشاند. هنگامی که بدن این اجزاء را داخل دهان شما پذیرفت، دندانپزشک می تواند ناحیه مورد نظر را ارزیابی کرده و فرایند کاشت ایمپلنت را آغاز کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات منفی دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

انواع مختلف پیوند استخوان

انواع مختلف پیوند استخوان وجود دارند. نوع پیوند استخوانی که استفاده می شود، به میزان آسیبی که از آن رنج می برید و محل دندان از دست رفته بستگی دارد.

پیوند حفره

پیوند حفره به طور ایده آل بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام می شود تا تیغه آلوئولار حفظ شود و از بروز هر گونه تخریب استخوان جلوگیری شود. مواد استخوانی درون حفره خالی به جا مانده از دندان از دست رفته جایگذاری می شود.

در بیشتر موارد، برای پیوندهای حفره مدرن امروزی از “مواد پیوند زانوگرافت” یا استخوانی استفاده می شود که از منبع غیر انسانی مانند حیوانات (معمولاً گاو) گرفته شده است. به طرز شگفت انگیزی، با گذشت زمان، بدن با ترکیب این ماده استخوانی خارجی سازگار می شود تا زمانی که به استخوان انسان تبدیل شود. معمولاً قبل از آنکه بتوان کاشت ایمپلنت دندانی را انجام داد، 3 تا 6 ماه طول می کشد تا پیوند بهبود یابد.

بلوک پیوند استخوان

این نوع پیوند استخوان معمولاً از استخوان انسان به شکل یک “بلوک” کوچک استفاده می‌کند که از چانه یا فک پایین بیمار در نزدیکی جایی گرفته می شود که زمانی دندان عقل وجود داشته است.

پیوندهای استخوانی بلوکی به طور انتخابی در مواردی استفاده می شوند که یک زانوگرافت ضخامت کافی استخوان برای ایجاد تیغه ای که قبلاً تخریب شده را بوجود نمی آورد. این فرآیند شباهت زیادی به پیوند حفره دارد که تقریباً بازه زمانی بهبودی یکسانی دارد.

سینوس لیفت

این روش پیوند استخوان زمانی نیاز است که بیمار در فک بالا نیاز به ایمپلنت داشته باشد، زیرا این ناحیه معمولاً به اندازه کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان ثبات ندارد. اگر حفره سینوس ماگزیلاری به محل مورد نیاز ایمپلنت دندان خیلی نزدیک باشد، پیوند سینوس لیفت انجام می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیهوشی عمومی برای دندانپزشکی کودکان

در این نوع پیوند معمولاً از استخوان اسب استفاده می شود، زیرا با سرعت استخوان انسان حل نمی شود و از نظر میکروسکوپی با استخوان انسان قابل قیاس تر است. این استخوان اسب نوعی چارچوب بوجود می آورد که باعث رشد استخوان در سینوس می شود. پس از پیوند سینوس لیفت، روند بهبودی معمولاً 8 تا 12 ماه طول می کشد.

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

چقدر استخوان جدید نیاز است؟

دستورالعمل های کلی بیان می کنند که در ناحیه ای که بیمار می خواهد کاشت ایمپلنت دندان انجام دهد، باید حداقل یک میلی متر استخوان وجود داشته باشد. زمانی که نیاز است ایمپلنت در ناحیه ای درست در کنار یک دندان یا در جایی قرار بگیرد که ایمپلنت دیگری در حال حاضر وجود دارد، حتی استخوان بیشتری لازم است. باید استخوان کافی وجود داشته باشد تا کامل در اطراف ایمپلنت پیچیده شود، زیرا این چیزی است که ایمپلنت را در جای خود محکم نگه می دارد.

آیا پیوند استخوان قبل یا در حین کاشت ایمپلنت انجام می شود؟

وقتی صحبت از این می شود که آیا بیمار می تواند پیوند استخوان را همزمان با کاشت ایمپلنت دندان انجام دهد یا خیر، این موضوع به موقعیت منحصر به فرد هر بیمار بستگی دارد. در بسیاری از مواقع، لازم است بیماران قبل از کاشت ایمپلنت دندانی داخل دهان خود، فرایند پیوند استخوان را انجام دهند. اگر لازم است بیمار قبل از کاشت ایمپلنت دندانی پیوند استخوان انجام دهد، ضروری است که جدول زمانی درمان خود را دنبال کند.

ایمپلنت های دندانی یکی از متداول ترین گزینه های جایگزینی دندان هستند که امروزه بیماران دندانپزشکی آن را انتخاب می کنند. اگر فکر می کنید که ایمپلنت ها واقعاً انتخاب مناسبی برای شما هستند، اما متوجه شده اید که مقدار کافی استخوان فک برای ثابت نگه داشتن ایمپلنت در جای خود ندارید، باید با مراجعه به یک دندانپزشک مجرب در این زمینه به فکر راه حل آن باشید.