پولیش کردن دندان ها یک فرایند دندانپزشکی است که باعث می شود دندان های شما بدون لکه، صاف و صیقلی و درخشان به نظر برسند. سفید کردن دندان ها می تواند زیبایی دندان ها را بهبود ببخشد و به پیشگیری از بروز مشکلات دندانی کمک می کند.

در بسیاری از مطب های دندانپزشکی، پولیش کردن دندان ها بخشی از فرایند پاکسازی روتین استاندارد است. این فرایند وقتی در کنار جرمگیری دندان ها انجام می شود باعث می شود دهان شما حس و بوی تازگی بگیرد و از بروز پوسیدگی های دندانی نیز جلوگیری می کند.

قبل از مراجعه به دندانپزشک برای پولیش کردن دندان ها، ابتدا مقاله زیر را مطالعه فرمایید تا نکات لازم در مورد آن را بدانید.

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان یک فرایند بدون درد دندانپزشکی است که در آن دندانپزشک یا از دریل های دندانپزشکی با سرعت پایین یا از رابر کاپ ها برای تمیز کردن و پولیش کردن دندان ها استفاده می کند. بسیاری از دندانپزشکان استفاده از سیستم پولیش هوا همراه با جوش شیرین را ترجیح می دهند زیرا ساینده نیست و موجب ساییدگی مینای دندان ها نمی شود.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

فرایند پولیش کردن دندان ها

پولیش کردن دندان ها یک فرایند بدون درد دندانپزشکی و یکی از فرایندهای زیبایی محسوب می شود که اکثر بیماران از آن لذت می برند. این فرایندی است که عموماً زمانی انجام می شود که رسوب از روی دندان ها زدوده شده اند.

  • ابتدا دندانپزشک دندان های شما را برای هر گونه پوسیدگی و لکه های ضعیف در مینای دندان ها معاینه و بررسی خواهد کرد.
  • دندانپزشک در فرایند جرمگیری، با استفاده از ابزارهای مخصوص با یک دستگاه آلتراسونیک تمامی تارتار و پلاک های تشکیل شده را از روی سطح دندان ها می زداید. در این دستگاه ها از قدرت لرزش های جزئی برای زدودن تارتار و پاشیدن آب روی دندان ها استفاده می شود تا هر گونه لکه ای زدوده شود.
  • پس از زدودن لکه ها، دندان ها پولیش می شوند. این کار با اعمال مقداری خمیر پروفی روی دندان ها و شستشوی دندان ها پس از مدتی انجام می شود.
  • در نهایت نخ دندان کشیده می شود و دندان ها با یک لایه فلوراید محافظت کننده پوشش داده می شوند.

هدف اصلی پولیش کردن دندان ها زدودن لکه های سطوح دندان ها است، اما مینای دندان ها در عین تمیزتر شدن می توانند ضعیف تر نیز شوند. بنابراین، برخی دندانپزشکان پولیش انتخابی را انجام می دهند که در آن تنها دندان هایی که نیاز به پولیش دارند پولیش می شوند.

مزایای پولیش کردن دندان ها

پیشگیری از بروز پوسیدگی های دندانی.

پلاک ها موجب خوردگی مینای دندان ها می شوند. در صورتی که درمان نشده باقی بماند، می تواند منجر به بروز حفره های دندانی شود. پولیش کردن دندان ها می تواند هر گونه فیلم سفید رنگ روی دندان ها را از بین ببرد. داشتن پلاک های دندانی کمتر می تواند از مینای دندان های شما محافظت کند، که اگر از بین برود دیگر نمی تواند به طور کامل بازسازی و احیاء شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا جلو آمدن دندان های فک بالا

موجب خوشبو شدن دهان می شود.

پولیش کردن منظم دندان ها می تواند از بروز بوی بد و ناخوشایند مداوم دهان جلوگیری کند.

پیشگیری از از دست دادن دندان ها.

انباشته شدن پلاک های دندانی موجب بروز بیماری لثه و از دست رفتن دندان ها می شود. بیماری لثه موجب تخریب استخوان حمایت کننده از دندان درون فک می شود، که باعث لق شدن و در نهایت از دست رفتن دندان می شود.

سفید شدن لبخند

مصرف شراب، انواع توت ها، قهوه، و چای معمولی و سیگار کشیدن می تواند موجب بروز لکه های بسیار ناخوشایند و وحشتناکی روی دندان های شما شود. امروزه، این لکه ها می توانند روی اعتماد به نفس و عزت نفس افراد تأثیر منفی داشته باشند. با پولیش کردن دندان ها این لکه ها از سطح دندان ها زدوده می شوند و لبخندی درخشان تر و سفیدتر و تمیزتر برای شما بوجود خواهد آمد. یک لبخند نازیبا می تواند روی روابط شما با خانواده، دوستان، و همکاران نیز تأثیر بگذارد.

بهبود بهداشت دهانی.

پولیش کردن منظم دندان ها می تواند کمک کند احتمال بروز بیماری های پیچیده مربوط به قلب کاهش پیدا کند. پولیش کردن دندان ها می تواند به تشخیص زود هنگام بیماری های زمینه ای قلبی کمک کند.

به شما در صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند.

شما با محافظت از سلامت دهان خود با مراجعات منظم به دندانپزشک، در نهایت در هزینه های کلی دندانپزشکی خود صرفه جویی می کنید. با تشخیص زود هنگام مشکلات نه تنها می توانید در هزینه درمان های دندانپزشکی صرفه جویی کنید، بلکه از تقبل هزینه های گزاف در آینده نیز جلوگیری خواهید کرد.

عموماً پولیش کردن دندان ها تحت پوشش بیمه های خدمات دندانپزشکی، به عنوان بخشی از چکاپ و پاکسازی های روتین دندانی است.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان ها در منزل

بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می کنیم لکه هایی روی سطح دندان ها به جای می گذارند، خوراکی هایی که حاوی اسید سیتریک زیاد هستند، به مروز زمان موجب سایش مینای دندان ها می شوند. چای و قهوه رنگ دندان های شما را تغییر می دهند و باعث می شوند دندان های شما کثیف و کدر به نظر برسند. چندین راهکار خانگی و کیت های OTC متعدد پولیش دندان در بازار موجود هستند. برخی استفاده از جوش شیرین و کربن فعال را برای پولیش کردن دندان های خود ترجیح می دهند.

گرچه راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان ها محبوب و شناخته شده هستند، اما می توانند باعث سایش مینای دندان ها، پوسیدگی دندان ها، و حساسیت آنها شوند. دندانپزشکان توصیه می کنند از استفاده از DIY و کیت های سفید کننده دندان در منزل خودداری کنید، و به جای آنها برای درمان پولیش دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است ناخواسته آسیب هایی به دندان های خود وارد کنید که قابل جبران نخواهند بود.

در زیر به معرفی چند روش طبیعی پولیش کردن دندان ها می پردازیم که از دندان های شما در برابر تغییر رنگ و انباشته شدن تارتار جلوگیری می کنند.

  • ترکیب بکینگ پودر

یک قاشق چایخوری بکینگ پودر را با دو تا سه قطره روغن نعنا و چند قطره آب درون یک کاسه مخلوط کنید و یک خمیر غلیظ تهیه کنید. مقداری از آن را روی مسواک بریزید و به آرامی روی دندان های خود را با آن مسواک بزنید یا پولیش کنید و سپس آن را آبکشی کنید. بکینگ پودر به آرامی موجب تمیز شدن لکه های سطوح دندان ها و تمیز شدن کلی دندان ها می شود.

  • سنگ نمک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان های خود را سفید نگهداریم تا جوان به نظر برسیم

یک قاشق چایخوری سنگ دانه های نمک را با چند قطره آبلیمو خوب مخلوط کنید و مسواک خود را با آن مرطوب کنید. سپس به مدت چند دقیقه دندان های خود را به آرامی با این ترکیب مسواک بزنید. در انتها دهان خود را با دقت با آب ولرم شستشو دهید. سنگ نمک مانند یک ماده ساینده عمل می کند و آبلیمو موجب از بین رفتن لکه های سطوح دندان ها خواهد شد. با چند مرتبه انجام این کار می توانید دندان های خود را پولیش و درخشان کنید.

  • پوست پرتقال

به آرامی سطح داخلی پوست پرتقال (بخش سفید رنگ) را به مدت چند دقیقه روی دندان های خود بمالید. این موجب پولیش شدن دندان های شما می شود و درخشش از دست رفته مینای دندان را احیاء می کند. ویتامین های موجود در پوست پرتقال نیز برای درمان بیماری های لثه مفید است.

  • شاخه چریش را جایگزین مسواک خود کنید.

شاخه های چریش برای بسیاری از بیماری های مختلف از جمله مراقبت از دهان و دندان های شما مفید هستند. شاخه چریش از چند روز در هفته بجوید تا از بسیاری مشکلات دندانی پیشگیری کنید. جویدن شاخه چریش اساساً بهترین روش طبیعی برای پولیش دندان ها است. علاوه بر این، موجب از بین رفتن لکه های زرد رنگ مقاوم می شود.

  • پالپ توت فرنگی

چند توت فرنگی را له کنید و یک پالپ نرم از آن تهیه کنید و یک قاشق چایخوری بکینگ پودر به آن اضافه کنید تا به یک خمیر تبدیل شود. آن را به آرامی روی دندان های خود بمالید و چند دقیقه اجازه دهید بماند. در پایان دندان های خود را به طور کامل آبکشی کنید و سپس نخ دندان بکشید تا هر گونه دانه ای زدوده شود.

  • زنجبیل و سنگ نمک

یک تکه کوچک رنجبیل و مقداری سنگ نمک را بردارید و با هم مخلوط کنید و به آرامی روی دندان های خود بمالید. پس از مسواک زدن دندان ها آنها را به خوبی آبکشی کنید.

احتیاط های لازم برای انجام فرایند پولیش دندان ها

برای سالم و درخشان نگهداشتن دندان ها، جرمگیری و پولیش هر شش ماه یک مرتبه دندان ها توصیه می شود. برای افراد مبتلا به مشکلات پریودنتال، پولیش هر دو ماه یک مرتبه دندان ها توصیه می شود.

اگر بیمار دندان های حساس یا فرسایش شدید مینای دندان داشته باشد، پولیش با رابر کاپ بهتر است، زیرا از خشونت کمتری برخوردار است. پاکسازی های روتین باید شامل جرمگیری، کشیدن دندان، و پولیش کردن دندان ها به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان ها باشد. بعلاوه، بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند نباید پولیش دندان انجام دهند. در نهایت، افرادی که به مواد ساینده حساسیت دارند نیز باید از انجام فرایندهای سفید کردن دندان خودداری کنند.

پولیش کردن دندان یک فرایند ساده دندانپزشکی است که منجر به صاف و صیقلی، سفید و درخشان و عاری از باکتری شدن دندان ها می شود.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

لزوم پولیش و پاکسازی دندان ها در طول درمان ارتودنسی

برخوردار شدن از پاکسازی های روتین دندانی در طول درمان ارتودنسی یک الزام است. بسیاری از افراد فکر می کنند که انجام این کار در طول درمان ارتودنسی و استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین ها نیاز نیست زیرا آنها اغلب در حال مراجعه به ارتودنتیست هستند. اما به خاطر داشته باشید که ارتودنتیست در جلسات مراجعات شما کار پاکسازی دندان ها را انجام نمی دهد. به این معنا که، وقتی شما به ارتودنتیست مراجعه می کنید، دندان های شما تنها در حال صاف و یکدست شدن می باشند و هیچ پاکسازی روی آنها صورت نمی گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دهان سالم پنجره ای رو به بدن سالم

گرچه ارتودنتیست ها دندانپزشکان آموزش دیده هستند، اما خدماتی که ارائه می دهند متفاوت هستند. دندانپزشک است که کار پاکسازی عمقی دندان های شما و چک کردن حفره ها و پوسیدگی های دندانی، و بیماری لثه و پریودنتال را انجام می دهد. برای دندانپزشک برطرف کردن این نوع مسائل قبل از قرار گیری براکت ها روی دندان های شما راحت تر خواهد بود. دندانپزشکان می خواهند به بیماران خود کمک کنند لبخندی زیبا و سالم داشته باشند. به همین دلیل است که بیماران قبل از شروع درمان ارتودنسی خود نیاز به پاکسازی و پولیش دندان ها دارند.

وقتی پلاک یا رسوبی روی دندان ها وجود داشته باشد، براکت ها به راحتی می توانند کنده شوند. آنها نیاز به سطحی صیقلی و تمیز برای چسبیده شدن به دندان دارند. در نهایت، داشتن دندان های سالم قبل از آغاز درمان ارتودنسی احتمال بروز مشکلات دندانی در طول درمان را برای بیمار کاهش می دهد و در انتها بیمار شاهد نتایج بهتری خواهد بود.

مراجعه به دندانپزشک در طول درمان ارتودنسی نیز مهم است زیرا تمیز کردن اطراف براکت ها دشوار است. دندانپزشکان آموزش دیده اند تا به مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است دسترسی پیدا کنند و از تشکیل پلاک های دندانی و پوسیدگی دندان ها پیشگیری کنند. به همین دلیل مراجعه به دندانپزشک در طول درمان ارتودنسی نیز مهم است.

محققان دریافته اند که پولیش هوا مؤثرترین روش زدودن پلاک های دندانی برای بیماران ارتودنسی است. پولیش کردن دندان ها با هوا یکی از روش هایی است که عموماً در پاکسازی های دندانی و زدودن پلاک ها و لکه های دندان و پس از پاکسازی مینای دندان ها استفاده می شود. این نوع پولیش کردن دندان ها قبل از چسباندن براکت های ارتودنسی روی دندان ها نیز توصیه می شود.

این نوع پولیش برای پاکسازی اطراف ابزارهای ثابت ارتودنسی نیز ایده آل است. زدودن ساده و سریع رسوب روی دندان ها به ارتودنتیست ها اجازه می دهد به زیبایی ظاهری دندان های شما نیز اهمیت دهد. باقی مانده های ذرات غذا پس از وعده های غذا یا میان وعده ها کنار ابزارهای ارتودنسی دیگر نیاز به صرف زمان طولانی ندارد. نیازی به جلسات پاکسازی طولانی مدت نیست، تنها کافی است چند لحظه از پولیش هوا استفاده شود تا همه این ذرات شسته شوند.

هدف از انجام پولیش دندان ها در طول درمان ارتودنسی حفظ سلامت مینای دندان و لثه ها است. با استفاده از پولیش دندان ها با هوا کمترین آسیب ممکن به مینای دندان های بیماران و ابزار ارتودنسی آنها وارد می شود.

در مقایسه با دیگر روش های پولیش دندان ها، این روش بی خطر، و در زدودن لکه ها و پلاک های دندانی مؤثر و کارآمد است. مزیت دوم مدت زمان کوتاهی است که برای پولیش همه دندان ها طی یک جلسه نیاز است.

مزیت مهم دیگری که مراجعات منظم به دندانپزشک در طول درمان ارتودنسی و انجام پولیش و پاکسازی اطراف براکت ها و ابزارهای ثابت ارتودنسی دارد پیشگیری از دی کلسیفیکاسیون یا از بین رفتن مواد معدنی و کلسیم سطح دندان ها است. این مشکل به صورت لکه های سفید رنگی روی دندان های ظاهر می شود، جایی که براکت ها قرار داشته اند. این لکه ها در نتیجه مسواک زدن نامناسب و استفاده بیش از حد از نوشیدنی های قندی و اسیدی بروز پیدا می کنند. این لکه های سفید رنگ وقتی ایجاد می شوند دائمی خواهند بود. به همین دلیل است که نوشیدن آب فراوان و مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی های عمقی در طول درمان ارتودنسی فوق العاده مهم است.