بسیاری از افراد تصور می‌کنند چون از کودکی ناهمراستایی دندانها یا فکها با آنها بوده است، باید تا آخر عمر با آن زندگی کنند، در حالی ‌که این مشکلات را به راحتی می‌توان درمان نمود. آندربایت یکی از مشکلات ارتودنسی است که با روش‌های گوناگون (بسته به شرایط) می‌توان آن را اصلاح کرد. اصلاح آندربایت بهبود قابل توجهی در ظاهر لبخند و دندان‌ها ایجاد می‌نماید.

آندربایت چیست؟

آندربایت یا جلو زدگی فک پایین یکی از مشکلات بایت یا مال اکلوژن است و به وضعیتی گفته می‌شود که در حالت بایت و بسته بودن دهان، دندان‌های پایینی جلوتر از دندان‌های بالایی قرار گرفته و آنها را می‌پوشانند. اصطلاح بالینی این وضعیت پروگناتیسم prognathism است. شدت آندربایت طیف گسترده‌ ای از حالت بسیار خفیف که در آن دو ردیف دندان‌های بالا و پایین تقریباً در یک خط به می‌رسند و آندربایت شدید که در آن دندان‌های بالا و پایین هیچ تماسی با یکدیگر ندارند (چرا که فاصله بین آنها زیاد است) را شامل می‌شود. آندربایت باعث می‌شود حالت چهره شما به شکلی در بیاید و پیامی به مخاطب بدهد که اصلاً منظور شما نیست.

روشهای اصلاح مشکل آندربایت

روشهای اصلاح مشکل آندربایت

چه عواملی باعث آندربایت می‌شوند؟

علت اصلی آندربایت موقعیت نامناسب فک پایین است که معمولاً از بدو تولد وجود دارد. افرادی که دچار وضعیت ارثی سندرم کروزون یا علایم سندرم خال سلول‌های قاعده ‌ای هستند، ممکن است علائم آندربایت را نشان دهند. برخی افراد ممکن است در نتیجه وضعیت‌هایی مانند آکرومگالی یا غول پیکری (gigantism ) دچار این وضعیت شوند. برخی زمینه‌ های نژادی باعث می‌شود احتمال آندربایت در برخی افراد بیشتر از دیگران باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تورم لثه ها در ارتودنسی

عوارض آندربایت چیست؟

عوارض آندربایت بستگی به میزان جلو زدگی فک و پهنای فاصله بین دندان‌های بالا و پایین دارد. به ‌طور کلی عوارض آندربایت عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به جویدن غذا
  • مشکلاتی در تکلم و گفتار
  • درد مزمن مفصل فک و همچنین گوش درد و سردردهای مزمن
  • پوسیدگی دندان در اثر ساییدگی بیش از حد مینای دندان‌ها
  • تنفس از راه دهان، بوی بد دهان و عفونت باکتریایی در اثر خشکی دهان
  • وقفه تنفسی در حین خواب، خرخر کردن و سایر مشکلات تنفسی در حین خواب

متأسفانه گاهی اوقات کودکان با یکدیگر مهربان نیستند و کودکی که دچار آندربایت باشد مورد تمسخر هم‌کلاسی‌ها و دوستان خود قرار می‌گیرد. این وضعیت باعث کاهش اعتماد به نفس و انزوای کودک می‌شود. بنابراین در صورتی‌ که کمک‌تان آندربایت دارد، در مراجعه به ارتودنتیست و درمان آن تردید نکنید.

روش‌های درمان آندربایت

چند روش برای اصطلاح آندربایت وجود دارد. انتخاب روش درمانی بستگی زیادی به سن بیمار دارد. این موضوع اهمیت غربالگری ارتودنسی زود هنگام در کودکان از سن هفت ‌سالگی را پررنگ‌تر می‌کند.

  • وسیع کننده فک بالا

وسیع کننده فک بالا یک وسیله ارتودنسی است که در سقف دهان بیمار قرار داده می‌شود. این وسیله حاوی یک پیچ است که بسته به دستور ارتودنتیست (معمولاً هر شب) باید با کلید مخصوص پیچ را بچرخانید تا سفت شده و در خط میانی کام کشش ایجاد شود. این فرایند به تدریج باعث پهن شدن فک بالا می‌شود تا زمانی که اندازه آن بزرگ‌تر فک پایین شده و موقعیت فک بالا و فک پایین نرمال شود. معمولاً بیمار باید حدود یک سال از وسیع کننده کام استفاده کرده و پس از آن نگهدارنده ارتودنسی استفاده نماید. توجه داشته باشید وسیع کننده فک بالا تنها برای افرادی قابل استفاده است که در سن رشد قرار دارند.

  • روشهای اصلاح مشکل آندربایت

    روشهای اصلاح مشکل آندربایت

    هدگیر معکوس

هدگیر معکوس که به آن فیس ماسک نیز گفته می‌شود وسیله‌ ای شبیه به هدگیر معمولی است اما عملکرد آن از نظر نیروی اعمالی بر عکس می‌باشد. هدگیر حاوی یک تسمه است که دور سر کودک قرار میگیرد و در جلوی دهان به بندهای فلزی دندانهای عقبی فک بالا متصل می‌شود تا فک بالا را جلو بکشد.

  • جراحی فک

در موارد ناهمراستایی و آندربایت شدید یا برای بیمارانی که سن رشد آنها تمام شده است، جراحی فک برای اصطلاح آندربایت استفاده می‌شود. در این روش جراحی با استفاده از عمل جراحی استخوان بخش انتهایی فک را ازبخش جلو جدا کرده و آن را اصلاح می‌نماید. به این ترتیب بخشی از فک که دندان‌های پایینی در آن قرار دارند عقب‌تر کشیده می‌شود.

  • دندانپزشکی زیبایی

در موارد خفیف آندربایت، از دندانپزشکی زیبایی می‌توان برای تغییر شکل دندان‌های پایین و لمینت کردن دندان‌های بالا برای نرمال کردن ظاهر بایت استفاده نمود. به این ترتیب ممکن است فاصله بین دندان‌ها کاهش یافته و نیاز به جراحی فک برطرف شود. با این حال هدگیر مشکل را به صورت واقعی برطرف نموده و عملکرد فک و بهبود می‌بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی فک و درمان ارتودنسی

سلامت دهان و آندربایت

در فرایند اصلاح آندربایت مناسب بیمار، باید بهداشت دهان به دقت رعایت شود. روزی دو مرتبه مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان کشید و در صورت تشخیص پزشک از دهان‌شویه استفاده نمایید.