تعداد زیادی از کودکان در سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی با مشکل جلو آمدگی دندان های جلو، یا دندان خرگوشی، مواجه هستند. علل مختلفی هستند که موجب بروز این مشکل می شوند و درمان های متفاوتی هم برای آنها وجود دارند، به همین دلیل برای حل این مشکل به ارتودنتیست مراجعه کنید تا در خصوص شرایط خاص کودک خود توصیه های لازم را دریافت کنید.

علل جلو آمدن دندان ها

دو علت اصلی جلو آمدن دندان های جلو عبارتند از: عوامل ژنتیکی و عادات نادرست دهانی. گاهی اوقات دندان های خرگوشی تنها وجود دندان های دائم روی فک کوچک هستند، اما اغلب از زاویه ای که باید باشند منحرف هستند و نیاز به تنظیم دارند.

عوامل ژنتیکی

اغلب، جلوآمدگی دندان ها نتیجه عدم تعادل در اندازه فک است- به این معنا که فک پایین به صورت غیر عادی کوچک است یا خیلی عقب تر از فک بالا قرار گرفته است. زمانی که فک پایین در محل درست قرار نداشته باشد، تا با فک بالا متعادل باشد، دندان ها می توانند برجسته تر به نظر برسند و شبیه دندان های خرگوش باشند. اما این مشکل قابل حل است!

کودکانی که دندان خرگوشی دارند، اغلب دارای دندان های دائم با اندازه متوسط هستند که هنوز درنیامده اند. آنها بزرگ به نظر می رسند، اما چیزی نیست که از نظر پزشکی نگران کننده باشد. دندان های جلوی بزرگ، تنها برای کودکی بزرگ به نظر می رسند که جثه کوچکی دارد.

مشکل دندان خرگوشی و درمان ارتودنسی

مشکل دندان خرگوشی و درمان ارتودنسی

عادات نادرست دهانی

احتمالاً باید شنیده باشید که مکیدن انگشت می تواند موجب انحراف دندان ها رو به جلو شود. این تنها بهانه ای نیست که والدین باید به خاطر آن مانع مکیدن انگشت کودک خود شوند! مکیدن انگشت واقعاً می تواند موجب بروز مشکلاتی مانند کجی و ناصافی دندان ها شود. این موضوع زمانی نگران کننده می شود که رشد دندان های دائم کودک آغاز شده باشد. انگشت باعث خواهد شد به جای آنکه دندان رو به پایین رشد کند رو به جلو منحرف شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش دوم

پستانک ها کاری مانند مکیدن انگشت انجام می دهند. آنها باعث می شوند فشار رو به جلو به دندان های کودک وارد شود و فرایند طبیعی رشد آنها مختل شود. قبل از سنین شش یا هفت سالگی دندان ها می توانند رشد طبیعی داشته باشند، اما استفاده از پستانک پس از این سن، احتمالاً می تواند موجب جلو آمدن دندان ها شود.

مشکلات ناشی از جلو آمدگی دندان ها

مشکل جویدن

با جلو آمدگی دندان ها ممکن است گاز زدن و جویدن دشوار باشد. دندان های جلو به درستی در یک راستا قرار نمی گیرند، در نتیجه بایت ممکن است عملکرد صحیح نداشته باشد. حین خوردن غذا ممکن است دندان های فک بالا به پشت دندان های فک پایین برخورد کنند و موجب بروز احساسی ناراحت کننده شوند.

افزایش احتمال تروما یا آسیب های دندانی

جلو آمدگی دندان ها باعث می شود برجسته تر از حد معمول باشند و احتمال لب پر، شکسته، یا کنده شده آنها بیشتر خواهد بود. معمولاً لب ها، دندان های جلو که این شکل هستند را پوشش نمی دهند و با یک زمین خوردن یا ضربه، به سادگی آسیب خواهند دید. این مهم ترین دلیل است که چرا دندان هایی که رو به جلو منحرف هستند در سنین پایین نیاز به درمان دارند.

گزینه های درمان دندان خرگوشی

براکت های ارتودنسی

براکت ها رایج ترین ابزارهای ارتودنسی برای درمان دندان های خرگوشی هستند. در صورتی که فک به شدت کج یا رو به جلو منحرف باشد، ممکن است نیاز باشد در کنار براکت ها از هدگیر استفاده شود تا فک به محل درست خود هدایت شود.

مشکل دندان خرگوشی و درمان ارتودنسی

مشکل دندان خرگوشی و درمان ارتودنسی

براکت های ارتودنسی دندان ها را به عقب می کشند و آنها را در یک راستا قرار می دهند. در واقع بهترین گزینه برای کودکانی هستند که دندان های خرگوشی دارند. کودکان یک مرتبه در سنین پایین و یک مرتبه پس از بیرون آمدن همه دندان های دائم از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند. با ارتودنتیست راجع به استفاده از براکت های ارتودنسی برای کودک خود صحبت کنید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد.

مشکل دندان خرگوشی و درمان ارتودنسی

مشکل دندان خرگوشی و درمان ارتودنسی

اینویزیلاین یا بریس های شفاف

مشکلات جزئی مربوط به دندان های جلو در کودکان و بزرگسالان، با استفاده از اینویزیلاین برطرف می شوند. اینویزیلاین الاینر شفافی است که تقریباً نامرئی می باشد و قادر به اصلاح مال اکلوژن است. این ابزار اندکی گران تر از براکت های معمولی است، اما متحرک است و گزینه خوبی برای افرادی است که تمایلی به دیده شدن ابزار خود ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اختلالات و مشکل مفصل فکی گیجگاهی

لبخند شش ماهه یا براکت شش ماهه

لبخند یا براکت شش ماهه یکی از درمان های زیبایی ارتودنسی است که می تواند مشکل دندان ها را در زمانی حدود ۴- ۹ ماه برطرف سازد. بهترین گزینه ها برای اصلاح با استفاده از این روش، دندان های فشرده و نامرتب هستند که مشکل بایت ندارند. با این حال، اگر بین دندان هایی که رو به جلو منحرف هستند فضای کافی وجود داشته باشد، به راحتی می توان آنها را با براکت های شش ماهه اصلاح نمود، زیرا دندان ها در حالی که به یکدیگر نزدیک می شوند، در جای خود رو به عقب نیز کشیده می شوند.

درمان ایده آل دندان خرگوشی

بهترین درمان برای حل این مشکل استفاده از براکت های سلف لیگیت یا براکت های دیمون است، زیرا این سیستم برای عقب کشیدن دندان ها، در حالی که در محل خود تحت نیروی گشتاور قرار می گیرند، فوق العاده عمل خواهد کرد. براکت های دیمون شفاف نیز وجود دارند اما سیم های آنها فلزی هستند. بازه زمانی که اصلاح جلو آمدگی دندان ها با استفاده از براکت های دیمون طول می کشد عموماً ۱۲- ۱۸ ماه خواهد بود.