چرا ارتودنتیست ها همراه براکت های ارتودنسی از رابر بندها یا همان کش ارتودنسی استفاده می کنند؟ رابر بند یکی از اجزاء مهم درمان ارتودنسی محسوب می شود؛ این جزء از ابزارهای ارتودنسی باعث می شود فشار یکپارچه ای به دندان ها وارد شود و دندان ها و فک به جای درست خود جابجا شوند. بریس های ارتودنسی اجزاء مختلفی دارند:

کش و لیگاچور ارتودنسی

کش و لیگاچور ارتودنسی

 

  • اجزاء اصلی بریس ها براکت ها هستند: قطعات فلزی مربعی شکلی که مستقیماً به دندان ها متصل می شوند.
  • از میان این براکت ها سیم کمانی عبور می کند، که زمانی که به براکت ها متصل می شود، فشاری وارد می کند که به جابجایی دندان ها کمک می کند.
  • اتصال سیم کمانی به براکت ها توسط لیگاچور صورت می گیرد. لیگاچورها بندهای لاستیکی یا فلزی کوچکی هستند که به دور تک تک بریس ها پیچانده می شوند تا سیم کمانی را در جای خود نگه دارند، علاوه بر این، بسته به نوع لیگاچور و نیز نحوه گره زدن آن به دندان، می توانند دندان ها را به سمت خاصی هدایت کنند. این بخش از بریس ها در رنگ های مختلفی وجود دارد و می توان از بین آنها انتخاب کرد. بندها روی براکت ها باقی می مانند و ارتودنتیست هر مرتبه که سیم را محکم یا تنظیم می کند آنها را تعویض می کند.
    کش و لیگاچور ارتودنسی

    کش و لیگاچور ارتودنسی

     

  • آخرین قطعه بریس ها رابر بندهایی هستند که دو سیم کمانی را به یکدیگر متصل می کنند و برای تنظیم بایت و محل فک ها استفاده می شوند. این بندها بوسیله قلاب به براکت ها متصل می شوند و اغلب براکت های دندان های بالا را به براکت های دندان های پایین متصل می کنند تا به تنظیم دندان ها درون دهان و نیز تنظیم فک ها کمک کنند.

این دو قطعه باید هنگام صرف غذا و نیز هنگام تمیز کردن دندان ها و نیز براکت های ارتودنسی از دهان خارج شوند. بعلاوه، بواسطه فشاری که تحمل می کنند به صورت روزانه باید تعویض شوند. البته همه کودکانی که تحت درمان با براکت های ارتودنسی قرار می گیرند ملزم به استفاده از رابر بندهای بین دو قوس دندانی نیستند زیرا استفاده از آنها به چگونگی وضعیت قرار گیری دو فک و نیز صلاحدید ارتودنتیست برای شرایط خاص بیمار بر اساس مدل دندان ها و فک ها بستگی دارد.

انواع لیگاچور

کش و لیگاچور ارتودنسی

کش و لیگاچور ارتودنسی

لیگاچورهای تکی Single elastic ligatures که در رنگ های مختلفی وجود دارند اما اندازه آنها معمولاً ثابت است. ارتودنتیست در هر بار مراجعه الاستیک های شما را تعویض خواهد کرد زیرا این نوع لیگاچورها به مرور زمان استحکام خود را از دست می دهند. بسته به نحوه گره دادن الاستیک به دندان، فشار با درجه های مختلفی به دندان ها وارد می شود و به میزان کمتر یا بیشتری روی ساختار و نحوه قرار گیری دندان ها تأثیر می گذارند.

کش و لیگاچور ارتودنسی

کش و لیگاچور ارتودنسی

لیگاچورهای متصل به هم یا ریلی Connected elastic ligatures– که تحت عنوان لیگاچورهای زنجیره ای، پاور چین یا لیگاچورهای c-chain نیز شناخته می شوند و در رنگ ها و با درجه مقاومت های مختلفی در دسترس هستند. لیگاچورهای متصل توسط ارتودنتیست برای بستن شکاف بین دندان ها یا جابجایی تعداد خاصی از دندان ها به طور همزمان استفاده می شوند. این نوع الاستیک ها ممکن است در هر بار مراجعه به ارتودنتیست تعویض شوند.

کش و لیگاچور ارتودنسی

کش و لیگاچور ارتودنسی

لیگاچورهای سیمی استیل ضد زنگ Stainless steel wire ligatures درست مانند نمونه های لاستیکی خود مورد استفاده قرار می گیرند با این تفاوت که فشاری که به براکت ها و در نتیجه به دندان ها وارد می شود بیشتر است. زمانی که ارتودنتیست دندان های کج یا پیچیده شما را صاف می کند، سیم کمانی باید محکم در جای خود، درون حفره براکت باقی بماند. بنابراین، اغلب یک لیگاچور سیمی به دیگر انواع آن ترجیح داده می شود زیرا این امکان را فراهم می آورد که ارتودنتیست سیم کمانی فلزی را بدون هیچ خطری در جای خود حفظ کند.

لیگاچور های رنگی

ارتودنتیست به شما اجازه خواهد داد رنگ الاستیک های خود را انتخاب کنید. انتخاب از بین رنگین کمانی از رنگ ها باعث خوشحال شدن کودکان خواهد شد اما از آنجا که افراد بزرگسال ترجیح می دهند بریس های آنها کمتر جلب توجه کند از بین نمونه های نقره ای یا شفاف آنها انتخاب می کنند.

اگر می خواهید الاستیکی انتخاب کنید که کمتر جلب توجه کند، بهتر است یکی از انواع نقره ای یا خاکستری را بردارید زیرا احتمال ایجاد لکه روی الاستیک های شفاف بسیار زیاد است که کاملاً طبیعی است. این لکه ها نتیجه نوشیدن چای، قهوه، نوشابه یا خوردن غذاهای حاوی ذرات رنگی هستند. ظرف مدت بسیار کوتاهی الاستیک های شفاف تغییر رنگ خواهند داد و تیره به نظر خواهند رسید. در حالی که الاستیک های نقره ای یا خاکستری به خوبی با رنگ براکت های فلزی ترکیب می شوند و به طور کلی مانند الاستیک های شفاف لک نمی شوند.

پاره شدن رابر بند

در صورتی که یکی از الاستیک های شما پاره شد یا بین دو جلسه مراجعه به ارتودنتیست از محل خود روی براکت خارج شد، با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید. ممکن است بتوانید تا جلسه بعد صبر کنید، با این حال باز هم مشکل را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید. پاره شدن یک یا چند لیگاچور می تواند روند درمان را با مشکل مواجه سازد. نکات دیگری که باید حین استفاده از رابر بند به خاطر داشته باشید این است که:

  • رابر بندها یا الاستیک ها معمولاً به صورت ۲۴ ساعته استفاده می شوند مگر اینکه دستورالعمل ارتودنتیست شما به شکل دیگری باشد و نیاز باشد برای صرف غذا یا مسواک زدن آنها را خارج کنید.
  • معمولاً الاستیک ها ۳ تا ۴ مرتبه در طول روز تعویض می شوند زیرا استحکام خود را از دست می دهند.
  • همیشه الاستیک اضافی به همراه داشته باشید.
  • در صورت شکسته شدن قلاب الاستیک تا جلسه بعد صبر نکنید و در اسرع وقت به مطب مراجعه کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لق شدن و افتادن دندان ‌شیری