نگهدارنده یا ریتینر یک وسیله ارتودنسی است که پس از درآوردن براکت برای حفظ نتایج درمان و نگهداشتن دندان‌ها در موقعیت جدید، استفاده می‌شود. نگهدارنده ارتودنسی دو نوع ثابت و غیر ثابت (متحرک) دارد. افرادی که از نگهدارنده غیر ثابت استفاده می‌کنند، باید با نکات مهم در رعایت بهداشت آن و همچنین اصول مراقبت از آن آشنا باشند.

نکات مهم در مراقبت از نگهدارنده ارتودنسی

  • هر بار نگهدارنده را از دهان خارج می‌کنید، آن را در جعبه مخصوص خود بگذارید.
  • مرتباً طبق دستور ارتودنتیست نگهدارنده را تمیز کنید.
  • مدت زمانی که نگهدارنده در دهان قرار دارد، باید مطابق دستور ارتودنتیست باشد در غیر این صورت ممکن است دندان‌هایتان به موقعیت پیشین باز کردند.
  • هنگامی که نگهدارنده در دهان دارید، از جویدن غذا های سفت یا اشیایی مانند مداد یا یخ پرهیز نمایید.
  • همیشه ریتینر را مرطوب نگه دارید. خشک شدن ریتینر باعث می‌شود جرم و رسوب تشکیل شده در سطح آن به مواد تشکیل دهنده آن بچسبند. نگهدارنده در زمانی که در دهان شما قرار ندارد بهتر است در ظرف آب مقطر گذاشته شود.
  • توجه داشته باشید هیچ چیزی جای مسواک زدن نگهدارنده ارتودنسی را نمی‌گیرد. حداقل هر چند روز یک بار آن را با مسواک تمیز کنید تا جرم تشکیل شده در سطح آن پاک شود.
  • هر مرتبه که به ارتودنتیست مراجعه می نمایید، نگهدارنده را با خود ببرید. ارتودنتیست باید نگهدارنده را ببیند تا در صورت نیاز به تعویض یا تمیز کاری حرفه ای، این کار انجام شود.
مراقبت و تمیز کردن نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

مراقبت و تمیز کردن نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

تمیز کردن نگهدارنده ارتودنسی

بیشتر انواع نگهدارنده ارتودنسی، از مواد متخلخل ساخته شده ‌اند بنابراین اگر آنها را در هر محلولی غوطه‌ ور کنید، آن را به خود جذب می‌کند. بنابراین از هر ماده ‌ای که برای تمیز کردن آن استفاده کنید، نگهدارنده بخشی از آن را به خود جذب می‌کند. هرگز از مایع ظرف‌شویی، دهان‌شویه، آب داغ و محلول‌های شیمیایی تبلیغاتی دیگر برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. چیزهایی که باعث آسیب دیدن نگهدارنده ارتودنسی می‌شود به صورت زیر است:

  • خشک ‌شدن ریتینر
  • استفاده از الکل ، سفید کننده و سایر مواد شیمیایی قوی
  • قرار گیری آن در معرض آب داغ یا سایر منابع حرارتی که باعث تاب برداشتن یا ذوب شدن آن می‌شود
مراقبت و تمیز کردن نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

مراقبت و تمیز کردن نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

استفاده از جوش شیرین

یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن نگهدارنده ارتودنسی، استفاده از محلول جوش شیرین است. توجه داشته باشه نباید از محلول‌های تمیز کننده دیگر برای این منظور استفاده کنید. این امر در مورد دهان‌شویه نیز صادق است. بیشتر دهان‌شویه ها حاوی الکل و سدیم لوریل سولفات هستند که باعث خشک شدن ریتینر شده و علاوه بر آن دهان را نیز خشک می‌کند. خشک ‌شدن ریتینر باعث آسیب‌ پذیری آن می‌شود. محلول جوش شیرین نه تنها مطمئن‌ترین و بی ‌خطرترین روش برای تمیز کردن ریتینر است، بلکه بهتر از هر شوینده دیگری این کار را انجام می‌دهد. جوش ‌شیرین pH دهان‌ را افزایش می‌دهد بنابراین از حالت اسیدی دهان کاسته و مانع فرسایش دندان می‌شود. باکتریها محیط‌های اسیدی دهان را بیشتر می‌پسندند و در چنین محیط‌های بهتر فعالیت می‌کنند. بنابراین جوش‌شیرین با باکتری‌ها نیز مقابله می‌کند. همچنین جوش‌شیرین مانع بو گرفتن نگهدارنده ارتودنسی می‌شود.

مراقبت و تمیز کردن نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

مراقبت و تمیز کردن نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

مسواک زدن نگهدارنده ارتودنسی

برخی افراد تصور می‌کنند مسواک زدن این وسیله باعث ایجاد خط و خش بر روی آن میشود. این تصور اشتباه است. مسواک هیچ آسیبی به ریتینر وارد نمی‌کند و تنها روش پاک کردن جرم و پلاک سطح ریتینر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر سینوس ماگزیلاری روی جابجایی ارتودنتیک دندان ها