اهمیت مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

همان‌طور که می‌دانید از سیستم براکت برای صاف و همراستا کردن دندان‌ها و اصلاح مشکلات بایت استفاده می‌شود. سیستم براکت شامل نگینهای براکت، سیم ارتودنسی، لیگاچور، حلقه کشی، فنر و قطعات دیگر است. از آنجایی که براکت در دهان ثابت و چسبیده است، هنگام غذا خوردن ممکن است ذرات غذا در بین قطعات مختلف براکت گیر کند. همچنین این نواحی محل خوبی برای تجمع پلاک و باکتری‌ها است. به همین علت در صورتی که در طول درمان ارتودنسی دندان‌هایتان را خوب مسواک نزنید ممکن است دندان‌ها دچار تغییر رنگ و لکه شده و یا پس از مدتی دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شوند.

ارتودنتیست ها توصیه می‌کنند پس از هر بار صرف غذا یا میان وعده، مسواک بزنید. برای مسواک زدن از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. باید توجه داشته باشید حتماً تمام ذرات غذا از بین دندان‌ها خارج شوند. همچنین برخی از ارتودنتیست ها استفاده از دهان‌شویه حاوی فلوراید را تجویز می‌کنند. چرا که این محلول به جاهایی که مسواک نمی‌تواند دسترسی داشته باشد، می‌رسد و آنجا را تمیز می‌کند.

مراقبت از براکت ارتودنسی

مراقبت از براکت ارتودنسی

گاهی اوقات نیز از ابزارها و دستگاه‌های استفاده می‌شود که هوا یا آب را با فشار زیاد خارج می‌کنند (مانند واترپیک) و باعث خروج ذرات از بین قطعات براکت می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در دوران درمان ارتودنسی

در صورتی ‌که براکت در دهان دارید، برای نخ دندان کشیدن انتهای کوتاه نخ دندان را از فاصله بین سیم ارتودنسی (آرچ وایر) و بخش بالای دندان (نزدیک‌ترین ناحیه به لثه) رد کنید.

مراقبت از براکت ارتودنسی

مراقبت از براکت ارتودنسی

با حرکات ملایم اره ای مانند، نخ را به سطوح کناری دو دندان سمت راست و چپ بکشید. مراقب باشید فشار زیادی به سیم ارتودنسی وارد نکنید.

با استفاده از مسواکی با موهای نرم به صورت مرتب مسواک بزنید.

شکل- مسواک مخروطی یا درختی مخصوص تمیز کردن نواحی بین نگینهای براکت

شکل- مسواک مخروطی یا درختی مخصوص تمیز کردن نواحی بین نگینهای براکت

مسواک را با حرکات بالا به پایین و سپس پایین به بالا برای هر دندان حاوی براکت حرکت دهید. سپس دندان‌ها را با مسواک درختی یا مخروطی (proxabrush ) تمیز کنید. این مسواک مخصوص تمیز کردن نواحی بین براکت طراحی شده است (شکل بالا).

مسواکها با حرکات بالا به پایین بین دو براکت حرکت دهید. برای هر جهت چند مرتبه این حرکت را تکرار کنید و سپس به براکت بعدی بروید. به همین صورت تمام دندان‌ها را تمیز کنید.

مسواکها با حرکات بالا به پایین بین دو براکت حرکت دهید. برای هر جهت چند مرتبه این حرکت را تکرار کنید و سپس به براکت بعدی بروید. به همین صورت تمام دندان‌ها را تمیز کنید.

در دوران درمان براکت است چه غذاهایی باید اجتناب نمود

در مدتی که براکت در دهان دارید، می‌توانید بیشتر غذاها را مصرف کنید به شرطی که آنها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و مجبور نباشید قطعات بزرگ غذا را گاز بزنید. با این حال برخی از غذاها ممکن است باعث شکستن یا شل شدن نگینهای براکت یا سیم ارتودنسی شود بنابراین در این مدت باید از این غذاها پرهیز شود.

  • غذاهای سفت و سخت مانند سیب و هویج
  • خوراکی‌های جویدنی مانند کارامل و تافی
  • بلال
  • خوراکی‌های ترد مانند نانهای ترد، آجیل و ذرت بو داده
  • جویدن یخ یا آدامس
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت چیست؟

مراقبت از براکت در حین ورزش و بازی

در صورتی ‌که می‌خواهید بازی یا فعالیت‌های ورزشی انجام دهید، امکان وارد آمدن ضربه به دهان و شکستن براکت وجود دارد. به همین علت باید محافظ دهان مخصوصی استفاده کنید. محافظ دهان از پلاستیک محکمی ساخته شده است و به گونه ‌ای طراحی شده که به‌ راحتی بتوانید آن را بر روی براکت بگذارید.