مکیدن انگشت عادتی است که معمولاً در کودکان زیر ۱۰ سال مشاهده می شود و به صورت خود به خود متوقف می شود. با این حال، در برخی موارد ممکن است این عادت سال ها با کودک همراه باشد و در صورتی که پس از بیرون آمدن دندان های دائم ادامه داشته باشد، منجر به بروز مشکلات فراوانی شود و به شکل چشمگیری می تواند موجب تغییر الگوی رشد فک و مال اکلوژن شدید شود.

عادت مکیدن انگشت در کودکان

عادت مکیدن انگشت در کودکان

مشکلات ناشی از عادت مکیدن انگشت

مکیدن انگشت یا شست می تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

  • اپن بایت، شرایطی که با وجود آن، زمانی که دندان های عقب روی هم قرار می گیرند، فاصله زیادی بین دندان های جلوی فک بالا و پایین وجود دارد.
  • انحراف رو به جلوی دندان های جلوی فک بالا و انحراف رو به داخل دندان های جلوی فک پایین.
  • باریک شدن فک بالا که اغلب موجب بروز کراس بایت می شود.

متغیرهای دخیل در تأثیر گذار بودن عادت مکیدن انگشت

مدت زمان مکیدن انگشت

پیش از پنج سالگی معمولاً مشکلات مربوط به شکل گیری فک بروز پیدا نمی کنند، هرچند ممکن است متوجه شوید که دندان های جلو دیگر در یک راستا قرار ندارند. معمولاً ارتودنتیست ها پیش از این سن تلاشی برای توقف این عادت نمی کنند. پس از سنین ۵ یا شش سال، ممکن است شکل فک تحت تأثیر عمل مکیدن انگشت قرار گیرد، به همین دلیل باید برای ترک آن تلاش کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فواید درمان ارتودنسی

شدت مکیدن انگشت

برخی کودکان انگشت خود را شدیدتر از کودکان دیگر می مکند و ممکن است موجب آسیب های جدی تری شوند. برخی دیگر انگشت خود را به صورت ایستا داخل دهان قرار می دهند و در واقع هیچ تأثیری روی وضعیت قرار گیری دندان ها یا ساختار فک نخواهد داشت.

تعداد دفعات مکیدن انگشت در طول روز

در صورتی که کودک در طول شبانه روز کمتر از یک ساعت انگشت خود را بمکد و در حین خواب انگشت از دهان خارج شود، این عادت حتی پس از پنج سالگی نیز مشکل محسوب نمی شود. با این حال، در صورتی که پس از این سن کودک به مکیدن انگشت خود در تمام طول شب ادامه دهد، لازم است برای ترک آن اقدام شود.

عادت مکیدن انگشت در کودکان

عادت مکیدن انگشت در کودکان

روش های ترک عادت مکیدن انگشت

مانند دیگر عادت های مضر دیگر، ترک عادت مکیدن انگشت نیز می تواند دشوار باشد. در دوران نوزادی کودک برای ترک عادت مکیدن انگشت او سعی کنید پستانک را جایگزین انگشت او کنید. آسیبی که پستانک به دندان ها وارد می کند کمتر از انگشت نیست اما وقتی زمان فشار دادن آن رو به بیرون فرا می رسد، کنترل پستانک راحت تر از انگشت است (یکی از تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است حاکی از آن است که، هیچ پستانکی نسبت به پستانک دیگر ارجحیت ندارد). پس از پنج سالگی کودک، راجع به خطرات مکیدن انگشت برای او توضیح دهید. برای ترک این عادت به او پیشنهاد جایزه بدهید، ابزارهایی برای یادآوری به او فراهم کنید مانند لاک های ناخن بد مزه که برای این هدف طراحی و تولید شده اند، یا برای او دستکش یا دستبندهای مخصوص ترک این عادت را بپوشید. از سرزنش و تنبیه او بپرهیزید زیرا اصلاً عملی نخواهند بود و تنها موجب ایجاد حالت تدافعی در او خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایت پلیت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

درک اینکه مکیدن انگشت چقدر می تواند برای کودک آرام بخش باشد، بسیار ساده است. معمولاً کودک در مواقعی که استرس دارد با مکیدن انگشت سعی می کند خود را آرام سازد به همین دلیل ممکن است کودک به حمایت عاطفی شما نیاز داشته باشد، بنابراین این آمادگی را داشته باشید تا زمان بیشتری را با کودک خود سپری کنید. در این مرحله، اصلاً نیاز نیست با او راجع به عمل مکیدن انگشت صحبت کنید یا از دشواری ترک این عادت اظهار تأسف کنید. به جای آن، سعی کنید زمان بیشتری را صرف فعالیت های مورد علاقه او بکنید، مثل قصه گفتن، تماشای فیلم مورد علاقه او، بازی یا ورزش کردن.

کمک درمان ارتودنسی به ترک عادت مکیدن انگشت

در صورتی که موفق به ترک عادت مکیدن انگشت در کودک خود نشدید می توانید از یک ارتودنتیست بخواهید برای ترک این عادت به کودک شما کمک کند. با استفاده از یک ریتینر متحرک پلاستیکی که روی سقف دهان قرار می گیرد، معمولاً به راحتی می توانید این عادت را در کودک خود از بین ببرید. این ابزار می تواند احساس نگه داشتن انگشت داخل دهان را تغییر دهد و کودک را از تداوم انجام آن منصرف کند. در صورتی که این عادت با استفاده از این ابزار نیز ترک نشد اتصال گارد یا گیره مشبک به ریتینر کمک کننده خواهد بود. احتمالاً نیاز خواهد بود شش تا ده ماه از ابزار استفاده شود تا این اطمینان حاصل شود که کودک عادت خود را کاملاً ترک کرده است. مزیت دیگری که این ابزار دارد این است که می توان از آنها با اهداف دیگری، از جمله جابجایی دندان های کج و اصلاح وضعیت آنها استفاده کرد.

عادت مکیدن انگشت در کودکان

عادت مکیدن انگشت در کودکان

در صورتی که کودک به خارج کردن ابزار متحرک از دهان خود مبادرت ورزد، ارتودنتیست استفاده از ابزارهای ثابت را پیشنهاد خواهد داد که با استفاده از چسب های مخصوص دندانپزشکی به دندان ها چسبانده می شوند.

عادت مکیدن انگشت در کودکان

عادت مکیدن انگشت در کودکان

براکت های ارتودنسی چه کمکی می توانند بکنند؟

اولین و نخستین کاری که باید انجام شود ترک کامل عادت مکیدن انگشت است. پس از آن، ارتودنتیست با کمک براکت های ارتودنسی می تواند بسیاری از مشکلاتی که بروز پیدا کرده اند را برطرف سازد. این درمان عموماً شامل استفاده از وسیع کننده کام است تا به کمک آن عرض قوس دندانی بالا افزایش داده شود. این کار می تواند فضای بیشتری برای صاف قرار گرفتن دندان ها در کنار یکدیگر فراهم آورد. پس از آن با استفاده از براکت های ثابت ارتودنسی می توان دندان های بالا و پایین را صاف کرد و دندان هایی که رو به جلو منحرف شده اند را رو به عقب کشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حساسیت دندان ها پس از برداشتن بریس ها: علل و راه حل ها