تفاوت براکت با نگهدارنده ارتودنسی

براکت دندان‌ها را صاف و مرتب کرده و زیبایی لبخند را بهبود می‌بخشد اما نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر (retainer) وظیفه حفظ نتایج درمان را بر عهده دارد. اگر چه از نگهدارنده ارتودنسی برای حفظ موقعیت جدید دندان‌ها پس از خارج‌ کردن براکت، استفاده می‌شود اما در کودکان فواید و کاربردهای دیگری نیز دارد و تا حدی می‌تواند دندان‌های کج و انحراف یافته را به موقعیت بهتر جا به ‌جا کرده و آنها را صاف نماید.

گاهی اوقات کودکان ممکن است نگهدارنده ارتودنسی را از دهان خارج کنند و فراموش کنند آن را دوباره بگذارند. به همین علت گم شدن نگهدارنده ارتودنسی غیر ثابت در کودکان زیاد اتفاق می‌افتد. باید به کودک یا بدهید نگهدارنده را به درستی در دهان قرار داده و آن را به جز مواقع ضروری از دهان خارج نکند. برای برانگیختن همکاری کودک باید مزایای نگهدارنده ارتودنسی در حفظ زیبایی دندان‌ها و جلوگیری از مشکلات تکلم را به او توضیح دهید.

چرا باید از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟

اغلب نگهدارنده ارتودنسی به عنوان آخرین مرحله درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. پس از این که براکت را از دهان خارج می‌کنید، امکان بازگشت دندان‌ها به موقعیت پیش زیاد است. بنابراین از نگهدارنده در طول شب باید استفاده کنید تا موقعیت جدید دندان‌ها حفظ شود.

  • اگر دندان‌هایتان صاف باشد، راحت‌تر می‌توانید آنها را تمیز کرده و جرم و پلاک آنها را از بین ببرید. به همین علت احتمال پوسیدگی و کرم خوردگی دندان کاهش می‌یابد.
  • حفظ همراستایی و صاف بودن دندان‌ها علاوه بر کمک به سلامت دهان، به جویدن بهتر غذا نیز کمک می‌کند. هرچه غذا را بهتر بجوید، مواد مغذی آن را بیشتر و مؤثرتر دریافت می‌کنید.
  • همچنین در صورتی که غذا را خوب بجوید، جریان بزاق بیشتری در دهان تولید می‌شود. بزاق علاوه بر کمک به گوارش غذا، پلاک و باکتری‌ها را از دهان خارج کرده و به کاهش پوسیدگی دندان کمک می‌کند.
  • در صورتی که نگهدارنده ارتودنسی را به درستی استفاده کنید و موقعیت جدید و مطلوب دندان‌ها را حفظ نمایید، احتمال مشکلات دیگر دهان و دندان مانند عفونت لثه نیز کاهش می‌یابد.
  • یکی دیگر از مزایای نگهدارنده ارتودنسی، بهبود تنفس در برخی از کودکان است. برخی انواع نگهدارنده نه تنها به همراستا ماندن دندان‌ها کمک می‌کنند، بلکه به بازماندن مجاری تنفسی در حین خواب نیز کمک کرده و جلوی وقفه‌ های تنفسی در حین خواب را می‌گیرند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفر رفتن و مسافرت در طول درمان ارتودنسی

توصیه های مربوط به مراقبت از نگهدارنده ارتودنسی

  1. استفاده از نگهدارنده ارتودنسی را به عادت روزانه تبدیل کنید
  2. همیشه جعبه نگهدارنده را همراه خود داشته باشید تا در صورتی که آن را از دهان خارج کردید، در جعبه مخصوص خود بگذارید. در غیر این صورت احتمال گم شدن و شکستن آن زیاد می‌شود.
  3. شستن و تمیز کردن نگهدارنده ارتودنسی را فراموش نکنید.