بریس ها یا براکت های ارتودنسی آنقدر برای صاف کردن دندان ها موثر هستند که ارزش دارد دردی که به همراه دارند را تحمل کنید. گاهی اوقات ممکن است این درد و ناراحتی شما را از پیگیری روند درمان باز دارد. این درد و ناراحتی، واکنش بدن به فشاری است که به دندان ها وارد می شود و بسته به سن بیمار، میزان استرس و اضطراب و نیز زن یا مرد بودن بیمار متفاوت خواهد بود. برای رهایی از درد بریس ها یا براکت های ارتودنسی راه هایی متعددی وجود دارد.

روش های کاهش درد براکت های ارتودنسی

روش نخست- تغییر رژیم غذایی

طی چند روز نخست غذاهای نرم بخورید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول پس از قرار گرفتن بریس های ارتودنسی روی دندان ها، درد زیادی در دندان ها احساس خواهد شد. طی چند روز نخست، سعی کنید غذاهای بسیار نرم بخورید که نیاز به جویدن زیادی ندارند، تا زمانی که به غذا خوردن با وجود بریس ها عادت کنید. غذاهایی مانند سوپ، سس سیب و پوره ی سیب زمینی گزینه های مناسبی هستند.

غذاهای سرد یا منجمد مانند بستنی بخورید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

بستنی با ایجاد بی حسی، موجب تسکین درد ناشی از درمان ارتودنسی خواهد شد. بعلاوه می توانید تکه های یخ را بمکید. در دهان خود، در کنار منطقه ای که بیشترین ناراحتی را حس می کنید، یک تکه یخ قرار دهید. تکه یخ منجمد کمک می کند دهان بی حس شود و هر گونه التهابی که ممکن است در آن رخ دهد کاهش خواهد یافت. بسیاری از براکت ها نسبت به گرما حساس هستند، به این معنا که خوردن غذاهای داغ باعث تنگ شدن بریس ها خواهد شد و درد ایجاد خواهند کرد.

• در عوض، می توانید دندان گیر کودک را منجمد کنید آن را بجوید یا بی حرکت در دهان قرار دهید. این نیز می تواند موجب تسکین درد شود.
  • یخ یا تکه های آن را نجوید؛ غذاهای سفت می توانند موجب آسیب به براکت ها و ضعیف شدن قدرت آنها روی دندان ها شوند.
  • نوشیدن آب یخ را نیز امتحان کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفت شدن عضلات فک: علل، درمان ها

از خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی بپرهیزید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی حاوی سیتروس می توانند موجب تشدید زخم های دهان یا دیگر مشکلات دهان شوند. از این نوع خوراکی ها بپرهیزید تا درد و ناراحتی دهان را کاهش دهید.

از خوردن غذاهای سفت و چسبناک بپرهیزید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

از خوردن انواع خاصی از غذاها که ممکن است موجب شکستن بریس ها یا درد دندان ها شوند، اجتناب کنید. غذاهای سفت و چسبناک، مانند چیپس، انواع دانه ها و تافی می توانند به بریس ها آسیب بزنند.

• از گاز زدن اجسامی مانند مدادها، خودکارها یا تکه های یخ خودداری کنید.

روش دوم- استفاده از درمان های دهانی به منظور تسکین درد و ناراحتی

مصرف داروهای مسکنی که نیاز به تجویز پزشک ندارند.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

مسکن هایی مانند استامینوفن (تیلنول) می توانند مقداری از درد همراه با استفاده از بریس ها را کاهش دهند. هر چهار ساعت یک دوز استامینوفن استفاده کنید.

• دستورالعمل روی بروشور دارو را مطالعه کنید تا از دوز مناسب خود مطمئن شوید.
  • به جای استامینوفن می توانید از ایبوپروفن (ادویل) استفاده کنید، گرچه بسیاری از پزشک ها و دندانپزشک ها استفاده از ایبوپروفن را منع می کنند زیرا می تواند سرعت روند جابجایی دندان ها را کاهش دهد. هرگز از دو نوع مسکن استفاده نکنید، یکی را انتخاب کنید!

برای از بین درد از یک بی حس کننده ی موضعی استفاده کنید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

داروهای بی حس کننده ی بسیاری در داروخانه ها هستند که مصرف آنها نیاز به نسخه ی پزشک ندارد و می توانند به مدت چند ساعت دهان را بی حس کنند تا هیچ درد و ناراحتی احساس نشود. این نوع داروها در برخی دهانشویه ها و ژل ها نیز وجود دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوکی استخوان و درمان ارتودنسی

دهان خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

محلول آب و نمک موجب تسکین درد های دهان و درمان زخم هایی خواهد شد که در اثر برخورد بریس ها به داخل گونه ها ایجاد می شوند. برای تهیه ی محلول آب و نمک، یک قاشق غذا خوری نمک با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید، آن را هم بزنید تا نمک درون آب حل شود. دهان را از این محلول پر کنید و به مدت یک دقیقه به آرامی اطراف دهان بچرخانید سپس آن را تف کنید.

• این کار را چند مرتبه در روز ، مخصوصا چند روز نخست و نیز زمانی انجام دهید که در دهان خود احساس طبیعی ندارید.

دهان خود را با استفاده از هیدروژن پروکساید رقیق شده شستشو دهید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

هیدروژن پروکساید محلولی ضدعفونی کننده است که می تواند موجب کاهش التهاب و ناراحتی های درون دهان شود. یک واحد آب را با یک واحد هیدروژن پروکساید ۳% درون لیوان ترکیب کنید. دهان خود را از این محلول پر کنید و به مدت یک دقیقه آن را در اطراف دهان بچرخانید. سپس آن را تف کنید. این کار را چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

• مزه ی هیدروژن پروکساید برای برخی افراد ناخوشایند است.

روی بریس های خود وکس (موم) ارتودنسی قرار دهید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

وکس (موم) دندانی یا ارتودنسی به عنوان مانعی بین بریس ها و بافت درونی دهان استفاده می شود که به راحتی می توان آن را از داروخانه ها تهیه نمود.

• برای استفاده از وکس ارتودنسی، یک تکه از آن را بشکنید و آن را بین انگشتانتان بچرخانید تا به توپ کوچکی به اندازه ی نخود تبدیل شود. این کار باعث گرم شدن وکس می شود و استفاده از آن را ساده تر می کند. با استفاده از یک تکه پارچه، منطقه ای از بریس ها که موجب زخم و ناراحتی شده است را خشک کنید و وکس را مستقیما روی براکت یا سیم کمانی فشار دهید. هر چند وقت یک مرتبه که لازم است این کار را انجام دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه پاکسازی الاینرهای شفاف

روش سوم- تغییر عادات پاکسازی دهان و دندان

خمیر دندان مخصوص دندان های حساس را انتخاب کنید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

اکثر برند های (مارک یا علامت تجاری) خمیر دندان برای دندان های حساس خمیر دندان های خاصی تولید می کنند که حاوی ماده ای شیمیایی، تحت عنوان نیترات پتاسیم، هستند که با محافظت از اعصاب درون لثه ها، به کاهش حساسیت کمک می کنند.

از مسواکی با فرچه ی نرم استفاده کنید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

فرچه های مسواک ها از نرم تا زبر دسته بندی می شوند. هر چه فرچه نرم تر باشد، هنگام مسواک زدن با آن دندان ها و لثه ها درد کمتری خواهند داشت. طی درمان ارتودنسی از مسواک های نرم استفاده کنید.

به آرامی مسواک بزنید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

اگر عادت دارید که با فشار مسواک بزنید، این کار مخصوصا طی چند روز نخست پس از قرار گرفتن بریس ها روی دندان ها بسیار دردناک خواهد بود. روی دندان ها را به آرامی، با ملایمت و با دقت و به صورت دورانی مسواک بزنید. برای مسواک زدن زمان بگذارید و حین انجام آن دهان خود را کاملا باز نگه دارید.

پس از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

زمانی که بریس ها روی دندان های شما قرار دارند، باید هر زمان که غذا می خورید، حتی زمانی که خارج از منزل هستید، مسواک بزنید. بدون این مراقبت های دقیق، احتمال بروز پوسیدگی دندان، تورم لثه ها، یا دیگر مشکلات دندانی افزایش خواهد یافت. طی دوره ای که بریس ها روی دندان های شما قرار دارند، باید بیشتر از زمان های دیگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

• زمانی که خارج از منزل هستید، مسواک و خمیر دندان مسافرتی و نخ دندان مخصوص ارتودنسی همراه داشته باشید تا هر زمان لازم باشد بعد از صرف غذا نخ دندان بکشید و مسواک بزنید.