جراحی فک چیست؟

جراحی فک عبارت است از جراحی فک بالا یا ماگزیلا (maxilla)، فک پایین یا مندیبل (mandible)، بسته به شرایط شما و معاینات ارتودنتیست، ترکیبی از هر دو. جراحی درون دهان انجام می شود بنابراین در خارج دهان و روی پوست صورت هیچ اسکار یا جای بخیه ای به جا نخواهد ماند. در برخی از جراحی ها ممکن است برش کوچکی در کنار فک ایجاد شود. با این حال، چند هفته پس از جراحی قابل مشاهده نخواهد بود.

جراحی فک و درمان ارتودنسی

جراحی فک و درمان ارتودنسی

چرا جراحی فک ؟

درمان ارتودنسی به منظور اصلاح بایت یا اکلوژن و تغییر نیمرخ صورت انجام می شود. گاهی اوقات بایت مشکل جزئی دارد و تغییرات اندک در ظاهر چهره نیاز هستندکه با استفاده از انواع ابزارهای ارتودنسی انجام می شوند، در حالی که در دیگر موارد، نیاز است تغییرات بزرگ و چشمگیرتری در اجزاء صورت ایجاد شوند (به عنوان مثال، جلو بودن یا عقب بودن فک پایین) که از طریق جراحی فک و صورت قابل اصلاح خواهد بود.

جراحی فک و درمان ارتودنسی

جراحی فک و درمان ارتودنسی

معمولاً در این موارد حاد، درمان ارتودنسی طی یک دوره ی ۵/۲ تا ۳ ساله با جابجایی دندان ها با استفاده از ابزارهای ثابت ارتودنسی مانند براکت های سنتی (بریس های ریل قطاری) آغاز می شود. تقریباً پس از گذشت دو سوم از زمان درمان، فرد برای انجام جراحی آماده است. پس از جراحی مجدداً درمان ارتودنسی با استفاده از ابزارهای ثابت، به مدت ۶- ۹ ماه دیگر ادامه خواهد داشت. با خارج کردن ابزارهای ثابت از دهان، ریتینرهای متحرک در اختیار بیمار قرار می گیرند که به باقی ماندن دندان ها در وضعیت جدید کمک می کنند. برخی بیماران نیاز دارند ریتینر ثابت روی دندان های آنها قرار گیرد. ارتودنتیست شما را راهنمایی خواهد کرد که چه مدت و چگونه از ریتینر استفاده کنید. در اکثر موارد، در طول سال نخست ریتینر باید به صورت تمام وقت استفاده شود، سپس ارتودنتیست به شما خواهد گفت که به مرور زمان مدت استفاده از آن را کاهش دهید. پس از گذشت یک سال، تنها چند شب در طول هفته باید از ریتینر استفاده کنید. مراحل پیشرفت درمان تا پنج سال پس از جراحی به طور منظم پیگیری خواهد شد.

جراحی فک و درمان ارتودنسی

جراحی فک و درمان ارتودنسی

جراحی فک چگونه انجام می شود؟

طی جراحی فک، محل قرارگیری فک ها تغییر می کند و توسط پیچ ها و پلیت های کوچکی در زیر لثه در جای خود ثابت می شوند که برای همیشه آنجا باقی می مانند. معمولاً نیاز نیست فک ها با استفاده از سیم به یکدیگر متصل شوند. با این حال، پس از جراحی در حالی که بایت شما در جای خود ثابت می شود، ممکن است نیاز باشد از الاستیک های ارتودنسی استفاده کنید.

جراحی فک و درمان ارتودنسی

جراحی فک و درمان ارتودنسی

اکثر بیماران تنها به مدت یک شب در بیمارستان بستری می شوند و باید ۲ تا ۴ هفته در منزل استراحت کنند. سرعت بهبودی در بیماران مختلف متفاوت است. احتمالاً ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی، اطراف صورت متورم خواهد بود که معمولاً طی ۲ تا ۳ هفته بهبود می یابد و طی چند ماه آینده ظاهر جدید صورت قابل تشخیص است.کاملاً طبیعی است که بیمار پس از جراحی احساس افسردگی کند. مدتی زمان می برد تا شخص به بایت و ظاهر جدید چهره ی خود عادت کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع درمان‌های ارتودنسی

مراقبت های پس از جراحی فک

پس از جراحی ارتودنتیست از شما می خواهد خوردن غذاهای نرم و آشامیدن را شروع کنید. برخی بیماران پس از جراحی مقداری وزن کم می کنند، بنابراین مهم است که کالری مصرفی خود را ثابت نگه دارید. پس از جراحی، بواسطه ی تورم صورت ممکن است نتوان به خوبی دهان را باز و بسته کرد، بنابراین باید غذاهای نرم (سوپ، انواع کوکی ها، ماست و غیره) بخورید. طی چند هفته بعد باید به رژیم غذایی عادی خود برگردید اما تا ۶ هفته پس از جراحی که استخوان های فک در حال بهبود هستند باید از خوردن غذاهای سفت اجتناب کنید.

جراحی فک و درمان ارتودنسی

جراحی فک و درمان ارتودنسی

مسواک زدن طی درمان بسیار مهم است مخصوصاً پس از جراحی. توصیه می شود طی یک هفته ی نخست پس از جراحی از مسواک نرم استفاده کنید. البته قبل از جراحی و نیز قبل از ترک بیمارستان، توصیه های مهم با جزئیات به بیمار متذکر خواهند شد. معمولاً تا ۲ یا ۳ هفته بعد از جراحی بیمار باید هر هفته به جراح خود مراجعه کند.

خطرات همراه با جراحی فک کدامند؟

بی حسی لب

این حالت، درست پس از جراحی، کاملاً طبیعی است. لب بالا به سرعت بهبود می یابد. با این حال شرایط لب پایین متفاوت است و ممکن است بهبود آن زمان ببرد. در برخی بیماران مشاهده شده است که بی حسی برخی قسمت های لب پایین آنها باقی مانده است اما هیچ تأثیری روی ظاهر لب یا عملکرد آن نداشته است و مدتی بعد به آن عادت کرده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش‌های بستن فاصله بین دندانها

عفونت پلیت های زیر لثه

در تعداد اندکی از موارد، ممکن است اطراف پلیت ها عفونت ایجاد شود. در این صورت، پلیت ها برداشته می شوند. در صورتی که سیگار می کشید، احتمال عفونت پلیت ها افزایش خواهد یافت. همیشه پیش از انجام جراحی فک، از مدتی قبل به بیماران گفته می شود که کشیدن سیگار را ترک کنند.

تنطیم مجدد بایت

گاهی اوقات تیم جراحی برای تنظیم دقیق بایت ممکن است تصمیم بگیرد جراحی دوم را انجام دهد. به طور کلی، این مورد بسیار نادر است، اما در صورت لزوم، فواید آن برای شما شرح داده خواهد شد.

بازگشت به حالت اول

این اتفاق نیز به ندرت رخ می دهد. با این حال، ممکن است دندان ها یا فک به حالت اول خود بازگردند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، اغلب جراحی مجدد نیاز نیست زیرا تغییرات چندان چشمگیر نیستند.