مسواک زدن دائمی همیشه ضروری است، اما این کار در طول درمان ارتودنسی و استفاده از براکت ارتودنسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این براکت ها نیاز دارند که مسواک به دقت پشت،  بین و اطراف قطعات آن‌ها را به شکل کامل و به طور مؤثر پاکسازی کند. استفاده از شیوه‌های درمان ارتودنسی زمانی نتایج موثری در پی خواهد داشت که برای تمیز کردن براکت ها از یک مسواک مناسب استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین انواع مسواک مناسب برای براکت ارتودنسی به ادامه این مطلب توجه کنید که برخی از ویژگی‌های عمومی و تخصصی مسواک‌ها را بیان می‌کند.

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

مسواک نرم

 یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که در مورد مسواک‌ها برای تمیز کردن براکت ارتودنسی مورد نیاز است این است که مسواک مورد نظر تا حد ممکن نرم و انعطاف پذیر باشد. هرچه یک مسواک نرم‌تر باشد و دندانه‌های آن انعطاف بیشتری داشته باشند به راحتی می‌توانند اطراف متعلقات براکت را پوشش دهند و آنها را تمیز کند. این موضوع کمک می‌کند که پرزهای مسواک بدون هیچ زحمتی به پشت سیم و اطراف تمام گوشه‌ها و جاهای مخفی براکت ارتودنسی حرکت کند. بهتر است که مسواک از نایلون و پلاستیک ساخته شده باشد؛ زیرا این ماده باعث می‌شود که ویژگی‌های مسواک بهبود یابند.

 یک مسواک نرم در عین حال براق کننده خوب نیز هست، زیرا تأثیر آنها بر روی دندان‌ها و لثه‌ها ملایم‌تر است. استفاده از براکت ارتودنسی ممکن است باعث تحریک دهان شده و بیمار احساس درد کنند؛ به همین دلیل استفاده از یک مسواک سخت باعث ایجاد درد غیر ضروری برای دندان‌های حساس شده و ممکن است بیمار تجربه ناخوشایندی داشته باشد.

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

مسواک گرد

 راه دیگر برای محافظت از دهان و دندان با وجود براکت ارتودنسی این است که آنها را با استفاده از یک مسواک گرد شده شستشو دهیم؛ زیرا تجربه نشان می‌دهد که این مسواک‌ها آسیب کمتری نسبت به سایر شکل‌های مسواک به دهان وارد می‌کنند. این مسواک‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که در دو طرف دندانه‌ها درشت تر و صاف‌تر هستند و قسمت گرد آنها به طور مستقیم با اطراف براکت ارتودنسی تماس دارد و به شکل مناسبی به تمیز کردن آن‌ها می‌پردازد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و مشکلات لثه

مسواک‌های کوچک

هنگام استفاده از براکت ارتودنسی، ممکن است دهان بیمار از گوشه‌ها و زاویه‌های مخفی بیشتری برخوردار شود و دسترسی به آنها بسیار سخت باشد. پلاک و ذرات غذا به آسانی در این فضاهای کوچک پنهان می‌شود و احتمال تجمع باکتری‌ها در آنها افزایش می‌یابد. برای مقابله با این مشکل، مسواک شما باید بتواند در اطراف تمامی اجسام و متعلقات براکت حرکت کرده و امکان تمیز کردن آنها را داشته باشد. بنابراین بهترین استفاده از یک مسواک با سر کوچک این است که به راحتی در مکان‌ها و زاویه‌های تنگ دهان حرکت کرده و حتی به گوشه‌های پنهان و مخفی دندان شما می‌رسد و آنها را تمیز می‌کند.

 مسواک‌های منحنی و زاویه دار

 با توجه به مطالعات ارتودنسی صورت گرفته بر روی دندان‌ها و سخت افزارهای استفاده شده بر روی آنها، یکی از گزینه‌های مؤثر برای تمیز کردن دندان‌ها با وجود براکت ارتودنسی استفاده از مسواک‌های منحنی و زاویه دار است. برخی از مسواک‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که مژه‌های آنها با یک سبک خاص برش داده شدند و با زاویه‌ای متفاوت نسبت به مسواک‌های معمولی بر روی دندان قرار می‌گیرند. برخی دیگر از این مسواک‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که مطابق با الگوی V شکل بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و به شکل موثرتری بین دندان و پروژه‌های آن ارتباط برقرار می‌شود. هر کدام از این دو نوع مسواک می‌تواند برای تمیز کردن دندان با وجود براکت ارتودنسی مفید باشد.

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

مسواک‌های برقی

 در یکی از مطالعات صورت گرفته از استفاده کنندگان از براکت ارتودنسی، در مسواک های دستی یافت شده است که تأثیر کمتری بر روی تمیز کردن دندانها داشتند. این در حالی است که همین مطالعات بر روی افرادی که از مسواک برقی تخصصی متداول استفاده می‌کردند، نشان داد که تمیز کردن دندان‌های آنها موثرتر از مسواک‌های دستی بود. بنابراین زمانی که از یک مسواک برقی برای تمیز کردن براکت ارتودنسی نصب شده بر روی دندان خود استفاده می‌کنید، باید به دنبال یک مسواک با سر نرم‌تر و با پرزهای زاویه دار بگردید که از جنس نایلون ساخته شده باشد و این می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت و درمان رویش دندان اضافه

مسواک جدید

 هنگامی که از براکت ارتودنسی استفاده می‌شود ممکن است لازم باشد که مکرراً نسبت به تعویض کردن مسواک خود اقدام کنید. کشیدن مسواک بر روی سیم‌ها و سایر اجزای فلزی براکت ممکن است به آسیب دیدن مژه ها و کم شدن کارایی آنها شود. این موضوع زمانی بیشتر دیده می‌شود که براکت های فلزی دارای قسمت های باشند که به طور مستقیم بر روی پره‌های مسواک تأثیر گذار باشد. استفاده از مسواک هایی که کارایی خود را از دست داده باشند، در نهایت تأثیر چندانی بر تمیز کردن دندان‌ها نخواهد داشت و معمولاً ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند که هر سه یا چهار ماه یک بار نسبت به تعویض مسواک خود اقدام کنید.

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

بهترین و مناسب ترین مسواک برای ارتودنسی

 مسواک‌های تخصصی ارتودنسی

اگرچه اکثر ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند که از یک مسواک نرم و منعطف استفاده کنید که بتواند اطراف براکت ارتودنسی را پوشش دهد و آنها را به خوبی تمیز کند، اما برخی از آنها به طور ویژه طراحی شده‌اند که از آنها در طول درمان ارتودنسی استفاده شود. طراحی این مسواک‌ها به صورتی است که به راحتی فضای بین سیم‌های متصل شده و دندان‌ها را تمیز می‌کند و مانع از باقی ماندن غذا و پلاک در این فاصله می‌شوند.

اگر دندان پزشک یک مسواک خاص برای شستن براکت های ارتودنسی برای شما فراهم کرد، باید در طول درمان خود از آنها استفاده کنید. با این حال، اگر دندانپزشک و ارتودنتیست در این زمینه توصیه خاصی به شما نداشتند، نیازی به جستجوی خاص و پیشرفته نخواهید داشت و به طور معمول با در نظر گرفتن موارد بالا، می‌توانید یک مسواک مناسب و استاندارد برای براکت ارتودنسی نصب شده در دهان خود پیدا کنید. اگر هم به مشاوره و اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز داشتید، ما در کنار شما خواهیم بود و با ما در تماس باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان روی همه دندان ها بریس قرار داد؟