انوع مختلف خمیر دندان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند نوع خمیر دندان وجود دارد؟ شاید باور نکنید این همه خمیر دندان با برندهای مختلف به ۵ دسته تقسیم می شوند. شاید شنیده باشید که می توانید از بین محصولات کارخانه های تولید خمیر دندان که صدها نوع مختلف هستند یکی را انتخاب کنید. این محصولات حاصل طعم و مزه و ترکیبات متنوعی هستند که می توانند گیج کننده باشند. امروز برای شما از تنها انواع خمیر دندان (که ۵ نوع هستند) خواهیم گفت و کارهایی که هر یک قادر به انجام آن هستند، بنابراین دفعه ی بعد که برای خرید خمیر دندان می روید می دانید چه نوع خمیر دندانی مناسب شما است!

خمیر دندان مخصوص کودکان

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان ها ی مخصوص کودکان یک دسته را به خود اختصاص می دهند زیرا عموما حاوی فلوراید یا عامل ساینده ی کمتری هستند. نیاز نیست شدت تمیز کردن دندان های کودکان به اندازه ی بزرگسالان باشد، در واقع ممکن است استفاده از این مواد خشن حتی برای دندان های آنها مضر نیز باشد. زمانی که نوبت به چیزهایی مانند مزه و ترکیب و غلظت و شکل خمیر دندان می رسد، کودکان بیشتر از بزرگسالان تنوع طلب هستند بنابراین کارخانه های تولید خمیر دندان معمولا محصولات ویژه ی کودکان را بر اساس این سلایق تولید می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

خمیر دندان حاوی فلوراید

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

فلوراید به محافظت دندان در برابر حفره های دندان و مواد غذایی و نوشیدنی های مضر کمک می کند. حدود یک قرن پیش، فلوراید برای استفاده در خمیر دندان ها وارد کارخانه ها شد و به نحو چشمگیری میزان عفونت و پوسیدگی دندان را کاهش داد. اکثر خمیر دندان ها حداقل حاوی مقدار اندکی فلوراید هستند، اما برخی دیگر از انواع خمیر دندان ها که مخصوص افرادی با مینای دندان تحلیل رفته یا ضعیف تر هستند، حاوی فلوراید بیشتری هستند.

خمیر دندان مخصوص کنترل رسوب روی دندان

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

رسوب دندان عبارت است از پلاکی که روی دندان سفت و کلسیفیه شده باشد. زمانی که حین مسواک زدن، پیوسته نقاط یا فضاهای خاصی را جا می اندازیم، موادی که روی دندان باقی می مانند به تدریج سفت می شوند که در نهایت برای بر طرف کردن آنها نیاز خواهد بود توسط دندانپزشک با ابزار خاصی تراشیده شوند. خمیر دندان هایی که برای کنترل رسوب روی دندان استفاده می شوند، ترکیب خاصی را شامل می شوند که پلاک دندان را حل می کنند و همزمان بافت سالم لثه را نیز حفظ می نمایند.

خمیر دندان مخصوص دندان های حساس

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

گاهی اوقات ممکن است دندان ها حساس شوند که منجر به بروز درد حین خوردن غذا یا نوشیدن خواهد شد. در صورتی که این مشکل بروز پیدا کند، ممکن است حتی انجام فعالیت های روزمره نیز دشوار شود. خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس حاوی ترکیباتی خاص هستند که مانع حس کردن گرما و سرما توسط اعصاب درون دندان می شوند، در واقع این اعصاب را مسدود می کنند. در حالی که، برای افرادی که در دندان های خود درد احساس می کنند نیز تسکین بخش خواهند بود. حداکثر ۳- ۴ هفته طول می کشد تا نتایج کامل را مشاهده کنید، بنابراین باید صبور باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لق شدن و افتادن دندان ‌شیری

خمیر دندان های سفید کننده

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان های سفید کننده دقیقا همان چیزی هستند که به نظر می رسند- این نوع محصولات دندان ها را سفید می کنند! در افرادی که سن آنها رو به افزایش است و رنک دندان های آنها رو به زردی می رود، یا افرادی که پیوسته قهوه یا چای می نوشند، استفاده از آنها فوق العاده است. این محصولات حاوی مواد ساینده ی ملایمی هستند که لکه های روی دندان ها را “می سایند”.

در صورت وجود براکت روی دندان ها، از چه نوع خمیر دندانی باید استفاده کرد؟

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

خمیر دندان مناسب درمان ارتودنسی

سه مرتبه مسواک زدن در طول شبانه روز و نیز کشیدن نخ دندان پس از هر وعده ی غذایی بسیار مهم است، زیرا ذرات غذا به سادگی بین براکت و دندان گیر می کنند و در صورتی که برداشته نشوند احتمالا پوسیدگی دندان را همراه خواهند داشت.

– از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

از هر نوع خمیر دندانی که استفاده می کنید باید حاوی فلوراید باشد. فلوراید موجب افزایش استحکام مینای دندان می شود، احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و آسیب اسیدی ناشی از خوردگی برخی مواد غذایی و نوشیدنی های خاص را به حداقل میزان ممکن می رساند. حتی اگر جایی که زندگی می کنید، آب آشامیدنی شما حاوی فلوراید باشد، هنوز باید سه مرتبه در طول روز از خمیر دندان فلورایده استفاده کنید. عمل مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده است که تفاوت ایجاد می کند، نه فقط حاوی فلوراید بودن آب.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لکه های سفید روی دندان ها در طول ارتودنسی

– کنترل رسوب روی دندان ضروری است.

برای افراد بزرگسال و نوجوانانی که تحت درمان با بریس ها هستند، استفاده از خمیر دندان هایی که رسوب روی دندان را نیز کنترل می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

– خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید.

بسیاری از خمیر دندان ها به گونه ای طراحی شده اند که قادر به سفید کردن دندان ها هستند. در صورتی که براکت های فلزی یا سرامیکی با سمان ارتودنسی روی دندان های شما چسبانده شده اند، نباید از این نوع خمیر دندان ها استفاده کنید. دندان های شما به صورت غیر یکدست سفید می شوند و با برداشتن براکت ها، مینای دندان شما در چند رنگ مختلف به جا خواهد ماند

 

تذکر مهم: علائم تجاری موجود در برخی از تصاویر این نوشته صرفا جهت نشان دادن نمونه های موجود در بازار استفاده شده و دلیلی بر توصیه ما به استفاده از آنها نیست.