همه‌ی افراد تمایل دارند لبخندی زیبا و بی نقص داشته باشند، خوشبختانه راه‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. شاید شما فرصت استفاده و بهره‌مندی از بریس‌ها در کودکی را از دست داده باشید، اما مشکلات ظاهری دندان‌هایتان باعث می‌شوند حس خوبی نسبت به ظاهر لبخند خود نداشته باشید. شاید تصور کنید زمان آن رسیده است تا برای فرایندهای زیبایی به دندانپزشک مراجعه نمایید. بریس‌ها، ونیرها و روکش‌های دندان گزینه‌های پیش روی شما هستند.

اکنون پرسش این است، کدام یک بهتر است؟ برای پی بردن به این موضوع درباره‌ی هر کدام اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم، پس از آن تصمیم با شماست.

آنچه باید در مورد براکت ارتودنسی بدانید

براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

بریس‌ها برای اصلاح وضعیت دندان‌هایی کاربرد دارند که در جای درستی قرار ندارند، دچار چرخش شده‌اند، یا بایت فرد را با مشکل مواجه کرده‌اند.

بریس چیست؟

بریس‌ها ابزارهای فلزی هستند که فشاری یکنواخت به دندان‌ها وارد می‌آورند تا دندان‌ها را صاف و یکدست نمایند و مشکلات بایت، از جمله آندربایت و اوربایت را برطرف نمایند. بریس‌ها ابزارهایی هستند که ارتودنتیست برای اصلاح مشکلات بایت مورد استفاده قرار می‌دهد، در حالی که سایر گزینه‌ها تنها مشکلات ظاهری دندان‌ها را برطرف می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار زبان پشت دندان های جلو

نوآوری‌ در زمینه‌ی بریس‌ها

به جای استفاده از بریس‌ها، ارتودنتیست ممکن است استفاده از اینویزیلاین شفاف یا الاینرهای متحرک دندانی را پیشنهاد دهد که با کامپیوتر طراحی شده‌اند و تا زمانی که دندان‌ها صاف و یکدست شوند باید هر دو هفته یک مرتبه تعویض شوند. با این وجود، بریس‌های سنتی برای شرایط پیچیده‌تر بهترند.

مدت زمان درمان با استفاده از بریس‌ها

درمان با استفاده از بریس‌ها ۲ تا ۳ سال و با استفاده از اینویزیلاین حدود ۱ سال زمان می‌برد. پس از آن، بیمار باید به طور منظم ریتینر بپوشد تا از جابجایی دندان‌ها به جای اولشان پیشگیری نماید.

هزینه‌ی براکت ها

بریس‌ها و اینویزیلاین به همراه چک‌آپ مکرر آنها حدود ۲۵۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار هزینه خواهند داشت. متغیر بودن این هزینه‌ها و هزینه‌ی نهایی درمان به تخصص پزشکی، نیازهای فردی، هزینه‌های آزمایشگاهی و دولتی یا خصوصی بودن درمان بستگی خواهند داشت.

آنچه باید در مورد ونیر بدانید

براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

برای دندان‌هایی که نیاز دارند شکل، اندازه، موقعیت یا رنگ آنها تغییر کند، ونیر بهترین گزینه است، اما باید دقت نمود در صورت وجود مشکلات بایت باید ابتدا با استفاده از بریس‌ها این مشکلات برطرف شوند.

ونیر چیست؟

ونیر لایه‌ی نازکی از پرسلین است که جلوی دندان را می‌پوشاند. زمانی که دندانپزشک تصمیم می‌گیرد چه تعداد از دندان‌های بیمار نیاز به پوشش دارند، باید دقت نماید روکش‌های جدید چگونه لبخند فرد را تشکیل خواهند داد. اکثر افراد به ۸ تا ۱۰ واحد ونیر نیاز دارند.

نوآوری‌ در زمینه‌ی ونیرها

امروزه دندانپزشک‌ها دستگاه دیجیتالی قالب گیری دارند که دندان‌های بیمار را اسکن می‌کند. سپس با استفاده از ایمیل تصویر آن را برای آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند تا از این طریق فرایند ساخت ونیرها را تسریع بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت پشت دندانی لینگوال

مدت زمان آماده ‌سازی ونیرها

ساخت ونیرها ۱۰ روز زمان می‌برد. سپس نیاز است بخشی از مینای دندان تراشیده شود. تا زمانی که ونیرهای دائمی آماده شوند بیمار باید از ونیرهای موقت استفاده نماید. البته بهتر است پیش از کار گذاشتن ونیرهای دائمی دو هفته از ونیرهای موقت استفاده شود تا لثه‌ها کاملا بهبود یابند زیرا هنگام تراشیدن مینای دندان لثه‌ها تحریک و حساس می‌شوند. گزینه‌ی سریع‌تر، ونیرهای “no-prep” هستند که از محلول باندینگ ساده برای اتصال آنها به دندان استفاده می‌شود. البته ممکن است ناگهان کنده شوند. از سوی دیگر برای دندان‌هایی که رنگ آنها تغییر کرده است گزینه‌ی مناسبی نیستند.

تاریخ انقضاء ونیرها

۱۰ تا ۱۵ سال. کشیدن سیگار و نوشیدن مایعات کافئین دار بیشتر روی دندان‌های طبیعی لکه ایجاد خواهند کرد تا ونیرها؛ بنابراین، از آنجا که اکنون تعدادی از دندان‌های شما طبیعی و تعدادی دارای ونیر هستند، از سیگار و کافئین پرهیز نمایید تا در دراز مدت هر دو نوع دندان به صورت یک رنگ باقی بمانند.

هزینه‌ی ونیرها

هزینه ونیر برای هر دندان حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است.

آنچه باید در مورد روکش دندان بدانید

براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

روکش دندان یکی از راهکارهای عالی برای ترمیم دندان‌هایی است که آسیب دیده‌اند، ترک خورده‌اند، به شکل بدی لب پر شده‌اند، تکه‌ی بزرگی از آنها شکسته شده است، در اثر فشردگی و ساییدگی دندان به شدت پوسیده شده‌اند، یا تاج آنها نیاز به روکش دارد.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان که تحت عنوان “سرپوش یا کلاهک” نیز شناخته می‌شود، از وارد آمدن آسیب بیشتر به دندان جلوگیری می‌نماید و زیبایی ظاهری دندان را نیز تضمین خواهد کرد. روکش دندان، کل دندان ناسالم را در برمی‌گیرد (دندان اصلی پر می‌شود تا جای کافی برای نصب روکش ایجاد شود) و شکل و وضعیت آن را تغییر می‌دهد. امروزه روکش‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند از جمله پرسلین روی زیرکونیا، یا پرسلین جامد (تا درگیر مشکلات نسل قدیمی آنها نباشند. این مشکلات عبارتند از درخشش ناشی از فلز یا خط سیاه اطراف دندان در فاصله‌ی بین دندان و لثه). روکش‌های دندان می‌توانند در رنگ‌های مختلفی ساخته شوند سپس خطوط و نقاط سفیدی روی آنها ایجاد می‌شود تا در حد امکان طبیعی به نظر برسند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان های صاف تر برای داشتن دستگاه گوارش سالم تر

نوآوری درزمینه‌ی روکش دندان

اکنون برخی از دندانپزشک‌ها روکش‌های دندان را در مطب خود می‌سازند، بنابراین نیاز نیست بیمار چند جلسه به دندانپزشک مراجعه نماید. البته معمولا روکش‌های دندان در آزمایشگاهی خارج از مطب دندانپزشک ساخته می‌شوند.

مدت زمان آماده‌سازی روکش دندان

پیش از کار گذاشتن روکش دندان دائمی توسط دندانپزشک، بیمار به مدت یک هفته از روکش دندان موقت استفاده خواهد کرد.

تاریخ انقضاء روکش دندان

اکثر روکش‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال دوام خواهند داشت. گرچه برخی از آنها دوام بیشتری خواهند داشت.

هزینه‌ی روکش دندان

هر واحد دندان حدود ۹۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت، که البته به شرایط فردی بستگی خواهد داشت.