عادت جویدن ناخن، خواه به صورت آگاهانه و ارادی انجام شود یا به شکل غیر ارادی، می تواند افراد را در تمام سنین تحت تأثیر قرار دهد. در ظاهر، شاید جویدن ناخن موضوع چندان مهمی به نظر نرسد. اما، این عادت می تواند از طرق مختلفی پیامدهای ناخوشایند نسبتاً شدیدی برای دهان و سلامت عمومی بدن داشته باشد. اما گویا این مضرات به همین جا ختم نمی شوند، و طی درمان ارتودنسی می تواند مشکلاتی وخیم تری بوجود بیاورد.

برخی افراد ناخن های خود را به عنوان یک عادت عصبی می جوند که نتیجه استرس و اضطراب، ترس از اتاق خواب، یا دیگر احساسات است.

آیا می دانسته اید در واقع، بیشترین تعداد افرادی که ناخن می جوند را نوجوانان تشکیل می دهند؟ هر چند ۲۵% از افراد بزرگسال جوان و تنها ۵% از افراد بزرگسال در سنین بالاتر ناخن های خود را می جوند، اما ۴۵% از نوجوانان این عادت را با خود دارند. که برای کسانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند مشکلات بسیاری بوجود آورده اند.

مضرات جویدن ناخن برای دندان ها

  • جویدن ناخن می تواند موجب شکستن، لب پر شدن، و یا ساییدگی دندان ها شود. از نظر عملکرد، دندان های جلو تفاوت بسیاری با دندان های عقب دهان دارند. آنها برای جویدن یا گاز زدن خلق نشده اند، به همین دلیل این فشار می تواند به آنها آسیب برساند.
  • جویدن دندان می تواند موجب جابجا شدن دندان ها شود و به ابزار ارتودنسی روی دندان ها آسیب برساند.
  • با جویدن ناخن، احتمال خطر آسیب به بافت های لثه نیز وجود دارد. بخش های جویده شده دندان می توانند به راحتی داخل بافت لثه فرو بروند و خطر بیماری لثه، و در نهایت، از دست رفتن دندان را افزایش دهند.
  • جویدن ناخن می تواند موجب ضعیف شدن ریشه دندان ها شود (مخصوصاً اگر در طول دوره درمان ارتودنسی با ابزارهایی مانند براکت ها، ناخن ها جویده می شوند).
  • جویدن ناخن می تواند موجب حساسیت دندان ها شود.
  • ممکن است مجبور باشید برای جویدن ناخن بهای سنگینی بپردازید. انجمن دندانپزشکان آمریکا تخمین زده است، افرادی که اقدام به جویدن ناخن می کنند در آینده مجبور خواهند بود برای ترمیم دندان های خود ۴۰۰۰ دلار هزینه کنند.
آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

آسیب جویدن ناخن به براکت های ارتودنسی

آسیبی که جویدن ناخن به دندان ها می رساند بسیار زیاد است اما این آسیب با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان ها شدیدتر می شود. این آسیب ها عبارتند از:

  • جویدن ناخن می تواند موجب ساییدگی دندان ها شود. اگر اکنون روی دندان های خود براکت ارتودنسی دارید یا قبلاً داشته اید، خطر کج شدن دوباره را برای دندان های خود بوجود می آورید.
  • اگر ناخن های خود را می جوید، اتمام درمان ارتودنسی خود را به تأخیر می اندازید، به این معنا که بایستی مدت زمان طولانی تری از براکت های ارتودنسی استفاده کنید، مدتی طولانی تر از زمانی که ناخن نمی جوید. این بواسطه فشاری است که جویدن ناخن به ریشه های دندان ها وارد می کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

مضرات جویدن ناخن برای سلامت عمومی فرد

آیا تا به حال به قسمت هایی از بدن که بیشترین تراکم میکروب در آنها وجود دارد فکر کرده اید؟ ناخن ها. شاید به ظاهر جویدن ناخن هیچ ربطی به دندان ها نداشته باشد اما کاری بسیار غیر بهداشتی است. ناخن ها دو برابر کثیف تر از دست ها هستند، زیرا محل مناسبی برای تجمع انواع میکروب ها و باکتری های مضر هستند. می توانید تصور کنید وقتی ناخن ها مدام با دندان ها تماس پیدا می کنند چه اتفاقی رخ می دهد. زمانی که بریدگی های بسیار ریزی در سطح پوست وجود دارد، میکروب ها راهی برای ورود به جریان خون پیدا می کنند. اتفاقی که مستقیماً موجب عفونی شدن لثه ها و بروز بیماری لثه (ژینژیویت) می شود.

علاوه بر این، جویدن ناخن می تواند منجر به درد مفاصل فکی- گیجگاهی شود.

آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

ترک عادت جویدن ناخن

بهترین کاری که می توانید برای سلامت دهان خود انجام دهید ترک این عادت است. در زیر به بیان برخی راهکارها برای این منظور خواهیم پرداخت.

آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

دلیل بنیادی جویدن ناخن را بیابید.

روانشناسان و دیگر متخصصان جامعه پزشکی معتقدند دلایل مختلفی هستند که موجب می شوند جویدن ناخن برای برخی افراد به یک عادت مزمن تبدیل شود، درحالی که دیگر افراد هرگز چنین عادتی را تجربه نخواهند کرد. در برخی افرادی که عادت جویدن ناخن دارند، از بین دیگر اختلالات علائم بیماری وسواس، OCD یا اضطراب نیز در آنها تشخیص داده شده است. گاهی اوقات، رفتار درمانی می تواند به فرد در مدیریت و درمان جویدن ناخن کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

جویدن ناخن را ناخوشایند کنید.

راه های مختلفی برای این هدف وجود دارند. لاک ناخن های بد مزه یکی از توصیه شده ترین راه های دور کردن فرد از جویدن ناخن هستند. این لاک ها به شکل رنگی  و بدون رنگ وجود دارند. افراد دیگر پوشیدن دستکش یا بانداژ ناخن های خود را امتحان می کنند تا به آنها کمک کند. کار دیگری که می توانید انجام دهید و جنبه زیباتری داشته باشد کاشت ناخن مصنوعی از جنس آکریلیک یا مانیکور ناخن های طبیعی است. از این طریق، هر بار که ناخن هایتان را سمت دندان می برید به یاد هزینه ای خواهید افتاد که برای ناخن های خود کرده اید.

به فکر پیدا کردن عادتی دیگر برای جایگزین کردن آن باشید.

برای برخی افراد، عادت بردن ناخن سمت دهان به عادتی اتوماتیک و ظاهراً خارج از کنترل تبدیل می شود. یا دست های خود را محدود کنید یا با به دست گرفتن یک شیء دست های خود را مشغول نگه دارید.

تا جای ممکن ناخن های خود را کوتاه کنید.

وقتی ناخن ها کاملاً کوتاه شده باشند چیزی برای جویدن باقی نخواهد ماند.

محافظ دندان استفاده کنید.

محافظ دندان مانع بردن انگشت و ناخن به سمت دهان می شود.

شاید ترک عادتی که سال ها همراه شما بوده است اندکی دشوار باشد، اما اگر از مضرات آن آگاه باشید و از طرف دیگر راهکاری برای ترک آن داشته باشید، شاید راحت تر بتوانید آن را ترک کنید.