فاصله بین دندان یکی از ناهنجاری‌های معمول بین افراد مختلف است که به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد و اکثر آنها از بروز چنین پدیده‌ای ناراحت هستند. این در حالی است که وجود این شکاف ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و معمولاً ارتودنتیست‌ها برای مقابله با هر کدام از آنها به یک شیوه خاص متوسل می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است یکی از دلایل ایجاد فاصله بین دندان، ناهنجاری در استخوان فک باشد. به همین دلیل دندان پزشکان و متخصصین دندان ترجیح می‌دهند که در گام ابتدایی عامل اصلی این ناهنجاری را تشخیص داده و سپس برای برطرف کردن آن اقدام کنند.

در این مطلب ضمن اشاره به دلایل ایجاد فاصله بین دندان به چند روش رایج برای مقابله با آن اشاره خواهیم کرد که هر کدام از آنها برای طیف خاصی از افراد کاربرد دارند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

باندهای کاهش فاصله بین دندان

 این وسیله یک جایگزین مقرون به صرفه، سریع و کم دردسر برای براکت است که در برخی موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوار به خصوص برای کسانی که فقط دارای شکاف بین دندان هستند بسیار مناسب است و عملکرد خوبی نشان می‌دهد. نحوه استفاده از این  باندها بدین صورت است که بر روی دو یا چند دندان قرار گرفته و با ایجاد نوعی فشار کششی آنها را به یکدیگر نزدیک می‌کنند. باند به مدت چندین شب پی در پی استفاده می‌شود و معمولاً بعد از ۳ تا ۶ ماه باعث کاهش فاصله بین دندان می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

 باندهای کاهش فاصله بین دندان قدرت چندانی ندارند و معمولاً و اندازه آنها حدود ۳ و نیم میلیمتر است. توصیه می‌شود که برای استفاده از این باند حتماً با یک ارتودنتیست مشورت کنید و از آن برای بچه‌ها و کودک‌های نابالغ و همچنین بیماری‌های پریودنتال استفاده نکنید.

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

استفاده از روکش ونیر

 شاید کاربرد روکش در مورد کاهش فاصله بین دندان چندان رواج نداشته باشد و به نوعی تعجب‌آور باشد؛ زیرا عموماً روکش دندان برای محافظت از آن در برابر شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، زمانی که یک دندان به علت تروما یا هر دلیل دیگری دچار مشکل می‌شود از یک تاج دندان برای محافظت از آن استفاده می‌شود؛ اما برخی از ارتودنتیست‌ها با استفاده از روکش ونیر شرایطی را فراهم می‌آورند که همزمان با مراقبت از دندان، زمینه کشش بین آنها فراهم شده و به مرور زمان شکاف بین آنها از بین می‌رود. در این شرایط به مرور زمان فاصله بین دندان از بین رفته و دندان با حالت معمولی خود برمی گردد.

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

ایمپلنت دندان

 ایمپلنت یک جایگزین ایده آل برای دندان های افتاده محسوب می‌شود و معمولاً به صورت ثابت و متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که می‌تواند عملکرد طبیعی یک دندان را نشان دهد. زمانی که فاصله بین دندان‌ها بسیار وسیع باشد و شخص بتواند یک دندان کامل را بین این دو فاصله قرار دهد، استفاده از ایمپلنت دندان بهترین گزینه انتخابی برای ارتودنتسیت است. در این روش متخصص دندانپزشکی یا متخصص ریشه دندان اقدام به ایجاد فضای مناسب بر روی استخوان فک کرده و دندان جدید را بین دندان‌ها قرار می‌دهد. میزان موفقیت در ایمپلنت دندان ۹۸ درصد است و کیفیت آن به اندازه‌ای است که افراد عادی توانایی تشخیص آن را نخواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت های دندانی

با وجود اینکه استفاده از ایمپلنت دندان برای پر کردن فاصله بین دندان هزینه نسبتاً بالایی دارد، اما این روش برای پروژه‌های طولانی مدت یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود و فرد می‌تواند برای چندین سال از دندان‌های خود اطمینان داشته باشد. مراقبت‌های منظم و مراجعه به دندانپزشک کمک می‌کند که طول عمر ایمپلنت‌ها بسیار بیشتر باشد.

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

دندان مصنوعی

 زمانی که فاصله بین دندان بسیار بزرگ باشد و به اندازه‌ای باشد که شخص قادر به پر کردن آن با روشهای معمول نباشد معمولاً در دامپزشکان استفاده از دندانهای مصنوعی را توصیه می‌کنند. این دندانها قابل جابجایی و متحرک بوده و در دو نوع کامل و جزئی تولید می‌شود. زمانی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد دندانپزشکان برای پر کردن فاصله مورد نظر از دندانهای مصنوعی چند تایی استفاده می‌کنند؛ اما اگر تعداد دندان های از بین رفته بالا بوده و یا نا منظم باشد شخص مجبور می‌شود که بقیه دندان‌های باقی مانده را کشیده و همه آنها را با یک دندان مصنوعی کامل جایگزین می‌کند.

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

ریتینر ارتودنسی

 نگهدارنده ها یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی برای کاهش فاصله بین دندان است. این مسئله عملکردی همانند به براکت دارد و تنها تفاوت آنها این است که برای تعداد کمتری از دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت نگهدارنده ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها با توجه به به شخص و دندانهای وی به کار برده می‌شوند. در این شیوه دندان‌ها به یکدیگر متصل شده و از آنها به عنوان یک تکیه گاه استفاده می‌شود. نگهدارنده ها اغلب متحرک هستند و هنگام غذا خوردن و تمیز کردن باید از دهان خارج شود و مجدداً بر روی دندان‌ها نصب شوند.

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

روش‌های کاهش فاصله بین دندانها

براکت ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی ابزاری بسیار پرکاربرد و محبوب است که برای جبران فاصله بین دندان به کار می‌رود. شاید در نگاه اول تعداد افراد کمی به استفاده از این روش تمایل نشان دهند، اما باید پذیرفت که بالاترین آمار ارتودنسی مربوط به استفاده از براکت بوده و کارایی آنها بسیار مناسب است. با وجود اینکه این روشی هزینه بر و همراه با درد محسوب می‌شود اما تکنیک‌های جدیدی به وجود آمده است که  درد و آسیب دیدگی آن را به حد بسیار پایینی کاهش داده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

 استفاده از براکت برای دندان و کاهش فاصله بین دندان روش بسیار موفق و قابل قبولی است که  قبل از موافقت با آن حتماً باید با ارتودنتیست خود مشورت کنید و از وضعیت اجرای آن مطلع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از این روش‌ها به سایر مطالب سایت ما مراجعه کنید و با ما تماس باشید.