اگر در پی لبخندی زیبا و بی نقص- همراه با دندان هایی صاف با ظاهری سالم هستید- ممکن است متوجه شوید که درمان ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی هدف مشابهی دارند. تخصص ارتودنتیست ها و دندانپزشک های زیبایی کمک به اصلاح نواقصی است که شما را از لبخند رؤیایی تان دور می کنند.

ارتودنتیست چه کاری انجام می دهد؟

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی یکی از شاخه های دندانپزشکی است که تمرکز آن روی صاف کردن دندان ها و فک ها است. ارتودنتیست دوره ی شغلی خود را به عنوان دندانپزشک آغاز می کند سپس شاخه ی ارتودنسی را به عنوان تخصص خود انتخاب می کند. ناصاف بودن دندان ها علاوه بر تأثیراتی که روی ظاهر شما دارند، می توانند مشکلات پزشکی از قبیل درد ناحیه ی صورت، اختلالات مفاصل گیجگاهی – فکی، مشکلات گفتاری، سردردهای مزمن و حتی درد گلو و سینوس به همراه داشته باشند.

ارتودنتیست با استفاده از براکت ها اقدام به برطرف نمودن اکثر مشکلات پزشکی مربوط به دندان ها و فک ها می کند. در برخی موارد، حتی ممکن است نیاز به جراحی داشته باسد. انواع مختلف بریس ها وجود دارند، اما هدف همه ی آنها بر طرف نمودن این مشکلات شایع است:

جلو یا عقب بودن فک و دندان ها

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

این مشکلات عموماً تحت عنوان آندربایت و اوربایت شناخته می شوند. در آندربایت، دندان های فک پایین خیلی جلوتر از دندان های فک بالا قرار گرفته اند. در اوربایت، دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین قرار گرفته اند. هر دوی این شکل قرار گیری دندان ها می تواند منجر به بروز مشکلاتی در جویدن و گفتار صحیح فرد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لکه های سفید روی دندان ها در طول ارتودنسی

فشردگی و نامرتبی شدید دندان ها

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

فشردگی شدید دندان ها یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ارتودنتیست ها آنها را درمان می کنند. فشردگی دندان ها زمانی اتفاق می افتد که در فک جای کافی برای رشد همه ی دندان های دائم در کنار یکدیگر وجود نداشته باشد به گونه ای که به شکل صاف کنار یکدیگر قرار گیرند. ارتودنتیست با استفاده از براکت ها می تواند این مشکل را درمان کند.

فاصله بین دندان ها

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

فاصله ی بین دندان ها زمانی ایجاد می شود که عرض استخوان فک آنقدر زیاد است که بین دندان ها فاصله های زیاد ایجاد می شود. علاوه بر ظاهر نازیبایی که فاصله ی بین دندان ها برای فرد بوجود می آورند، این مشکل می تواند پوسیدگی دندان ها را نیز در پی داشته باشد، زیرا غذا به راحتی بین دندان ها گیر می کند.

مشکلات زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

در برخی موارد، مال اکلوژن ها یا نقص های فک می توانند شکل کل صورت و چهره را تحت تأثیر قرار دهند. ارتودنتیست قادر است ساختار فک، لب ها و دندان ها را تغییر دهد و لبخندی زیبا خلق کند.

دندانپزشک زیبایی چه کاری انجام می دهد؟

تعداد اندکی از دانشکده های دندانپزشکی به دندانپزشکی زیبایی می پردازند. هر یک از فارق التحصیلان رشته ی دندانپزشکی می توانند تحصیلات خود را در زمینه ی دندانپزشکی زیبایی ادامه دهند. شاید تعجب کنید اگر بشنوید که دندانپزشکی زیبایی پیش نیاز و مدرک خاصی نیاز ندارد و هر دندانپزشکی می تواند به آن اقدام کند. بنابراین مهم است که اصمینان حاصل کنید که دندانپزشک شما برای انجام دندانپزشکی زیبایی آموزش های لازم را دیده باشد.

از جمله کارهایی که دندانپزشک عمومی انجام می دهد عبارتند از:

ایمپلنت های دندانی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ایمپلنت ها جایگزین ریشه های دندان هستند. ایمپلنت های دندانی- در کنار دندان های مصنوعی که برای قرار گرفتن روی آنها ساخته می شوند- جایگزین دندان یا دندان های از دست رفته می شوند تا به حفظ استخوانی کمک کنند که دندان های مجاور را حمایت می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت ارتودنسی، روکش یا ونیر دندان؟

روکش های پرسلاین

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

روکش (یا کلاهک) پوششی است که دندانپزشک روی سطح کل دندان طبیعی قرار می دهد. از بین تمام انواع روکش های موجود، روکش های پرسلاین از همه طبیعی تر به نظر می رسند و دوام بیشتری دارند. با این حال، ممکن است گاه گاهی نیاز به جایگزین داشته باشند. این فرایند معمولاً بعد از درمان ریشه (عصب کشی) انجام می شود، درمانی که طی آن دندانپزشک با دریل دندانپزشکی تا عمق دندان را سوراخ می کند تا بافت عفونی ریشه ی دندان را تخلیه کند. علاوه بر این، روکش دندان را می توان برای افزایش استحکام یک دندان ضعیف یا ترمیم یک دندان شکسته روی دندان قرار داد.

باندینگ

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

باندینگ دندانی فرایندی است که در آن دندانپزشک از رزین کامپوزیت برای ترمیم یک یا چند دندانی استفاده می کند رنگ آنها تغییر کرده است یا دچار آسیب فیزیکی شده اند. رزین های پلاستیکی همرنگ دندان هستند و با آنها تطابق کامل دارند و موجب افزایش استحکام دندان های موجود می شوند تا مانع آسیب بیشتر به آنها شوند. باندینگ دندان برای درمان دندان هایی استفاده می شود که لب پر شده، ترک خورده، تغییر رنگ داشته، یا پوسیده شده اند.

ونیر پرسلاین

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ونیرهای پرسلاین قطعات بسیار ریز پرسلاین هستند که برای ایجاد ظاهر طبیعی و زیبا برای دندان ها استفاده می شوند. در حالی که به طور همزمان به دندان استحکام می بخشند که با مینای دندان های طبیعی قابل مقایسه است. پوسته ی ظریف، دست ساز و شبیه دندان که روی سطح جلویی دندان ها قرار می گیرد تا ظاهر آنها را بهبود بخشد. ونیرهای پرسلاین در برابر لکه مقاوم هستند و بازتاب نور روی آنها دقیقاً شبیه دندان های طبیعی است.

سفید کردن دندان (بلیچینگ)

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

چندین روش برای سفید کردن دندان ها وجود دارد، یکی از آنها سفید کردن در مطب است که توسط دندانپزشک زیبایی انجام می شود و تأثیر آن بیشتر است. دندانپزشک روی دندان ها محلول پراکسید و لیزر اعمال می کند تا بتواند فوراً دندان ها را سفید کند. این فرایند کاملاً بی خطر است و نتایج آن یک تا چند سال دوام خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع درمان‌های ارتودنسی

پر کردن دندان همرنگ آن

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشک های زیبایی از رزین کامپوزیت و پرسلاین استفاده می کنند تا موادی که برای پر کردن دندان ها استفاده می کنند کاملاً همرنگ دندان و در پیشگیری از پوسیدگی بیشتر دندان مؤثر باشند.

دندان مصنوعی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشک زیبایی پس از طی چند مرحله، دندان های مصنوعی درست شبیه دندان های طبیعی بیمار می سازد. هزینه ی دندان های مصنوعی بسیار کمتر از ایمپلنت ها است. پروتزهای پارسیل جایگزین تعدادی از دندان های از دت رفته در هر یک از قوس های دندانی بالا یا پایین می شوند، در حالی که دست دندان کامل شبیه پروتزهای پارسیل هستند با این تفاوت که آنها لثه و دندان مصنوعی هستند. تفاوت اصلی این است که دست دندان کامل جایگزین تمام دندان های فک بالا و پایین می شود.

چه روشی را انتخاب کنیم؟

  • اگر قصد دارید دندان های خود را صاف و همراستا کنید، ممکن است شنیده باشید که ونیرها جایگزین های خوبی برای براکت ها هستند.
  • اگر در پی درمانی فوری هستید، ونیرها تنها نیاز به سه مرتبه مراجعه به دندانپزشک دارند- یک جلسه برای مشاوره و دو جلسه ی بعد برای آماده سازی دندان ها، ساختن و قرار دادن ونیرها روی دندان ها. این درمان معمولاًبه مراقبت های بعدی خاصی نیاز ندارند، مگر رعایت بهداشت دهان و دندان ها.
  • هزینه ی ونیر ها ممکن است بالا باشد، بعلاوه ممکن است نیاز باشد هر پنج یا ده سال یک مرتبه تعویض شوند. یکی دیگر از نقاط ضعف آنها این است که برای قرار گرفتن ونیر روی دندان سالم باید به دندان آسیب بزنید. اگر تنها مشکل شما صاف نبودن دندان ها است، باید به این نکته فکر کنید که با قرار دادن ونیر روی دندان ها، مشکل چند دندان بر طرف می شود.
  • براکت ها دندان ها را دست نخورده باقی می گذارند، به همین دلیل روشی غیر تهاجمی برای صاف کردن دندان ها هستند. بعلاوه، براکت ها قادرند مشکل صاف نبودن فک یا بایت را نیز برطرف کنند، که روی سلامت عمومی بدن تأثیر می گذارند. درمان با استفاده از براکت ها تقریباً مدت زمان زیادی طول می کشد (تقریباً، ۳-۱ سال)، اما نتیجه ی آن لبخندی سالم تر ( و مقرون به صرفه تر) خواهد بود.